Vakar per literatūros paskaitą
dėstytojas, apkalbėdamas prerafaelitų broliją, po auditoriją panešiojo keletą
Dante Gabriel Rossetti darbų, ir visai netikėtai priminė, kaip aš paauglystėje
žavėjausi šio dailininko darbais. Taigi, pamaniau, kad pasiduosiu nostalgijai
ir trumpai su šiuo dailininku supažindinsiu ir Jus.
Rossetti (1828 – 1882) gimė
emigrantų iš Italijos šeimoje, Londone. Dar besimokydamas mokykloje, kaip ir
brolis bei seserys, Rossetti, svajojo siekti poeto karjeros, bet, taip pat, jį
žavėjo ir dailininko profesija. Studijuodamas Karališkojoje Akademijoje Rosseti
susižavėjo Viduramžių Italijos menu. Šis susižavėjimas Rossetti atvedė iki to,
kad, kartu su savo draugu, taip pat tapytoju, Ford Madox Brown, jis prisidėjo
prie prerafaelitų brolijos, kuriems būdingas ypatingas susižavėjimas viduramžių
menu.
Prerafaelitai teigė, kad iki
Rafaelio laikų, kiekvienas baldas buvo – meno kūrinys, nes stalius gebėjo
suteikti baldui meno kategoriją, o nuo romantizmo pradėjus kurtis fabrikams,
kurie perėmė baldų gaminimą ir juos atpigino, baldai ir menas tapo atskirti,
kadangi baldai gaminami vienodi, laikantis standartų – jie praranda savo individualumą.
Iš prerafaelitų dailinikų
Rossetti darbai mane labiausiai traukia, nors negalėčiau tikslai įvardyti priežasties.
Visuose jo nutapytuose
portretuose pirmiausia į akis krenta centrinė modelio figūra, kuri būna tokia
tobula ir hipnotizuojanti, kad dažnai gali pražiopsoti vien tik į ją, pamiršęs,
kad darbas turi ir ne ką prastesnį foną! Man patinka spalvos, jo pasirenkama
perspektyva bei modeliai, ypač darbai, kuriuose jam pozuoja Jane Morris – jo
draugo žmona, su kuria šis, kaip ir su daugeliu savo modelių, turėjo meilės
intrigą – bei Elizabeth Siddal.
Su paskutiniąją labiausiai
žavintis Rossetti darbas man yra „Beata Beatrix“ (iliustruojama Dantės, kuriuo
autorius be galo žavėjosi, „Pragaro“ tematika: laukianti Beatričė), o mėgiamiausią
darbą su Jane, net sunku išrinkti, kadangi ji pozavo nemažai daliai dailininko
kūrinių. Visgi didelį įspūdį palieka „Pia de' Tolomei“, „The Blue Silk Dress“, „Whater
Willow“ ir „The Day Dream“.
Dar vienas modelis, su kuriuo
autorius pasiekė nuostabių rezultatų buvo Alexa Wilding. Su šiąja išskirčiau
tokius autoriaus tapytus darbus kaip „Veronica Veronese“ ir „La Ghirlandata“.
Jei kalbėsime apie autoriaus
įtaką tolesniam menui, vertėtų paminėti, jog jo darbai – tiek tapyba, tiek
rašytos poemos – turėjo nemažos įtakos Europos simbolistų kūrybai. Taip pat
Rossetti darbai minimi ir kalbant apie estetizmo ištakas kaip vieni iš tų,
kurie ir davė paskatas kurtis minėtojo meno krypčiai.
Prieš palikdama Jus su Rossetti
darbais, turiu pastebėti, kad tapytinė jo kūryba nėra vientisa – pirmieji autoriaus darbai yra tapyti kiek kitokia maniera ir naudojant kiek blankesnius spalvų
derinius, todėl manęs jie tiek netraukia, kiek vėlesnieji, kuriuos – jau anksčiau
pavardintus – jums ir siūlau peržiūrėti.
„Beata Beatrix“
„Pia de' Tolomei“
„Whater Willow“
„The Blue Silk Dress“
„The Day Dream“
„Veronica Veronese“
„La Ghirlandata“
Dar vienas žavintis darbas, šį kart pozuojant Marie Ford:
"The Beloved"
Ir keletas ankstyvojo periodo kūrinių, kad pajustumėte tapybos skirtumą, apie kurį kalbėjau:
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą