Ir kas galėjo
pamanyti...PAGALIAU AŠ NAMUOSE!!!!! Vėl galiu rašyti, vėl galiu naudotis
internetu, vėl galiu miegoti kiek širdis geidžia, vėl galiu mėgautis gamta, vėl
galiu gulėti hamake ir skaityti, skaityti, kol pradės lietis eilutės...ahh,
nieko nėra tokio gero KAIP atostogos, kurių laukei.
Taigi,
sugrįžau. Ir sugrįžau ne šiaip sau. Vakar bevažiuodama traukiniu per visą
Lietuvėlę namų link spėjau sukrimsti leidyklos „Kitos Knygos“ neseniai
pasirodžiusią Emmos Goldman knygą „Anarchizmas ir kitos esė“.
Tai pirmasis
stambus autorės darbas ir pirmoji jos knygą išversta lietuvių kalba. Nusipirkau
ją dėl kelių priežasčių, pirmiausia, nes sudomino patys knygos skyriai ir jų
keliamos problemos, antra, - nes norėjosi daugiau sužinoti apie šią
prieštaringų vertinimų susilaukiančią ir utopija vadinamą ideologiją.
Knyga kirtosi
lengvai ir suprantamai, todėl skaityti nebuvo sunku, juoba, kad autorės
keliamos mintys, nors kūrinys pasirodė jau prieš šimtmetį, aktualios nūdienoje
ir liečia ne tik Ameriką ir jos santvarką. Tas pats, prieš ką kovoja Emma, rado
galią savo laiku pasireikšti daugelyje šalių ir kai kurios problemos liko gajos
net šiandien. Kapitalizmas, išnaudojimas, vargšų ir turtingųjų skirtis, moterų
emancipacijos klausimas, institucijų įtaka žmogui – visa tai aktyviai
aptarinėjama ir šiandien, nors šių problemų turinio ingridijentai kiek pakito.
Knygoje Goldman
trumpai ir aiškiai supažindina mus su anarchizmu, savo pažiūromis ir dalykais,
kuriems nepritaria ir kritikuoja: bažnyčia, kalėjimai, patriotizmas, moterų
teisė balsuoti, valdžia, masių filosofija ir t.t.
Amerikoje
litvakų kilmės Emma Goldman tapo tikra sensacija, kuri nenutildama skelbė apie
tai, kuo tikėjo ir ko siekė socialinėje neteisybėje paskendusiems gyventojams
ir darbininkams. Perskaičiusi knygą supratau, kad Goldman buvo jautrios širdies,
empatišką asmenybė, bet tas jos jautrumas ir širdies pažeidžiamumas padėjo jai
tapti nenugalimai prieš tuometinė valdžią. Tiek tuomet, tiek dabar, valdžia
stengiasi nutildyti kalbančius ir mąstančius taip, kaip Goldman ir jos kolegos,
todėl jie veikia tyliai, o kai ateina laikas pokyčiams padeda jiems įvykti
(už bolševikų revoliucijos slėpėsi būtent anarchistai su savo finansais).
Pamaniau, kad
šią knygą reikėtų perskaityti viskuo nusivylusiems lietuviams, galbūt Emmos
mintys įkvėptų juos veikti, politikus daug ką apmąstyti? Galbūt jau laikas, kad
nepasitenkinimą reiškiančios mažumos imtųsi aktyvesnių veiksmų? Bet tai
utopija. Priimkime šį Goldman darbą kaip neblogą sociologinį veikalą, kuris taikliai
apmąsto hierarchinius ryšius ir galios naudojimą prieš vienas kitą. Labiausiai
jis kirbina ne politikus ar santvarkas, bet paties žmogaus požiūrį į save, jis
kviečia pagaliau atverti akis ir tapti sąmoningai mąstančiais individais, o ne
nuo įvairių mūsus valdančių institucijų ir jų skleidžiamų „tiesų“ priklausomais kvaileliais už kuriuos mąstoma.
Pabaigai
pateikiu keletą citatų:
„Žmogų
vergovėje laiko ir jos patiriamus siaubus kursto šie mūrai: religija – tai žmogaus
proto kontrolė, nuosavybė – tai žmogaus poreikų kontrolė, valdžia – tai žmogaus
elgesio kontrolė.<...> Religija supančiojo žmogaus protą, nuosavybė ir
daiktų monopolija užvaldė ir uždusino žmogaus poreikius, o valstybė pavergė jo
dvasią kvėpuodama į nugarą vos žmogui pajudėjus.“
„Niekada
nepripažinsiu daugumos kaip kūrybingos jėgos ne todėl, kad man nerūpi
engiamieji ar vargetos, ne todėl, kad nežinočiau apie gėdą, siaubą, pažeminimą,
kuriuos daugelis patiria diena iš dienos. Ne, ne! Kalbu taip, nes puikiai
žinau, kad užspeista masė niekuomet nepasisakė už teisingumą ir lygybę.“
„metų metus
pro kalėjimo pragaro vartus į pasaulį grįžta išsekinta, deformuota, bevalė,
nusivylusi žmonijos dalis su ant kaktos įspaustu Kaino ženklu – jų viltys
sužlugdytos, jų prigimtis iškreipta. Kadangi juos pasitinka alkis ir
nežmoniškumas, šios aukos akimirksniu vėl grįžta prie nusikaltimų, kaip
vienintelio išgyvenimo būdo.“
„Moralės
sargui prostitucija rūpi ne todėl, kad moteris parduoda savo kūną, o todėl, kad
ji parsiduoda už santuokos ribų. Tai nėra vien žodžiai, nes tuoktis dėl pinigų
visiškai priimtina – tą leidžia įstatymas, o visuomenė tai palaimina, tačiau
bet kokia kitokia sąjunga tarp žmonių yra psmerkiama ir nepripažįstama. Bet juk
prostitutė, jei apibrėžtume tiksliai, tėra „asmuo, kuriam pajamos svarbiau nei
seksualinis santykis“.
„Didžiausia
moters bėda nėra tai, kad ji nepajėgia dirbti kaip vyras, o tai, kad ji ištisus
šimtmečius švaisto savo gyvenimą mėgindama jį pranokti ir todėl fiziškai
nebegali jo pasivyti.“
„Dalinė moters
emancipacija taps visišku ir tikru išsilaisvinimu, kai bus atsikratyta paikos
nuostatos, kad mylėti, būti mylimąja ir motina yra tas pats, kas būti verge ar
pavaldine.“
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą