2014 m. rugpjūčio 17 d., sekmadienis

Jean-Paul Sartre "Šleikštulys"


Už lango slenkant paskutinėms lietuviškos vasaros dienoms, vis skaitau. Šįkart noriu labai trumpai pakalbėti apie žymaus prancūzų filosofo bei rašytojo Jean-Paul Sartre pirmąją prozos knygą Šleikštulys, kuri lietuviškai, berods, yra pasirodžius tris kartus ir, berods, visus tris kartus ją lietuvių rinkai pristatė leidykla Vaga. Šleikštulys –knyga, kurią Sartre dedikavo savo ilgaamžei draugei ir garsiai filosofei Simone de Beauvoir, buvo išleista 1938-aisiasis metais, o dabar, praslinkus daugiau nei pusei amžiaus nuo kūrinio pasirodymo, dažnai galima išgirsti jį vadinant egzistencialistinės filosofijos Biblija.
Knyga – Sartre manifestas, naujosios, egzistencialistinės filosofijos, prie kurios kūrimo jis daug prisidėjo, įgyvendinimas praktiškai. Sukuręs Antuano Rokanteno, žmogaus, siekiančio absoliučios laisvės, personažą, kuris, metęs istoriko darbą koledže, pasiduoda visa apimančiam šleikštulio jausmui, Sartre, pasinaudodamas dienoraščio forma, rodos, ne tik be didesnio vargo išdėstė savo egzistencialistines idėjas, bet ir parodė kelią, kuriuo turi nueiti Antuanas iki savo egzistencijos suvokimo; rašomame dienoraštyje vyras apmąsto istorijos, individualios patirties, humanizmo, subjekto-objekto bei prasmės sąvokas, kaip jos veikia visuomenėje ir kaip jos turėtų veikti Antuano, bręstančio egzistencialisto, nuomone.
Apskritai, Šleikštulys, sunki knyga (taip, tenka pavartoti šia banalybę). Sunki ji ne dėl savo struktūros ar filosofinės patirties, kaip galėtume pamanyti, bet dėl to, jog skaitant Antuanas nusiveda tave kartu. Štai kodėl sunki. Skaitydama kelias dienas vaikščiojau lyg žemę pardavusi, – taip buvau persisunkusi knygos įvaizdžiais ir Antuano būsenomis. Bet kartu tai ir graži knyga (pavartokime dar vieną banalybę). Nors tai pirmasis Sartre romanas, tačiau stiliaus stokos, įvaizdžių ir scenų nereikalingumo, daugžodžiavimo, jai neprikiši. Jei ne sunki, kiekvieną puslapį sutepusi šleikštulio būsena, Antuano dienoraštį skaityti būtų vienas malonumas (čia, žinoma, daug prisidėjo ir vertėja A. Kiliesaitė): jis žodingas, o sakiniai tarp akių plaukia lyg nesustabdoma upė.
Šleikštulys – kūrinys, kurio idėjos svarbios tiek filosofams, tiek literatams, bet taip pat tai kūrinys, kuris turėtų būti svarbus kiekvienam iš mūsų, kaip priverčiantis daug ką permąstyti, su daug kuo sutikti, atidaryti savo sąmonės ir minčių stalčiukus ir, galbūt, juose kai ką pergrupuoti.

Palieku su kūrinio ištrauka:

„Tikrovė yra ištežusi, vangi. Medžiai siūravo. Argi tai veržimasis į dangų? Greičiau suglebimas; buvau pasiruošęs kiekvieną akimirką išvysti, kaip kamienai susiraukšlėja lyg liaunutės vytelės, perlinksta ir sudrimba ant žolės į juodą, minkštą, garankščiuotą kupetą. Jie nenorėjo egzistuoti, tik negalėjo susilaikyti neegzistavę, todėl patyliukais, ramiai gyvavo; syvai iš lėto, nenoriai kilo gyslomis, o šaknys palengva skverbėsi į žemę. Tačiau atrodė, kad bet kurią minutę jie pritrūks kantrybės ir nusibaigs. Išvargę seni medžiai vis egzistavo ir egzistavo, patys to nenorėdami, – tiesiog todėl, kad buvo per silpni numirti, ir pribaigti juos galėjo tik kažkas kitas: tik muzikos kūriniams duota būsimą mirti išdidžiai glausti savyje kaip vidinę būtinybę; tačiau jie neegzistuoja. Visos esybės užgimsta be priežasties, gyvuoja vien iš silpnumo ir miršta atsitiktinai.“

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą