2013 m. rugsėjo 17 d., antradienis

"Ponia Bovari" 2000



Madame Bovary image, image 1 of 1

Kaip prabėgo savaitgalis? Man kaip nebuvęs, turint omenyje darbus, kurių nė kiek nesumažinau (aukštesnės jėgos iš manęs juokiasi). Kad ir kaip ten bebuvę, buvo per jį ir šio to gero. Vienas iš to „gero“ - 2000-ųjų, BBC kurta, G. Flobert‘o „Ponios Bovari“ ekranizacija.
Kalbant apie knygą, tikiu, daugeliui ji buvo įtraukta į mokyklinių skaitinių sąrašus, todėl, jei ir neskaitėte visos knygos, tai bent nuogirdos apie ją iš mokytojos lūpų tikrai turėjo pasiekti Jūsų nesusidomėjusias ir išsiblaškiusias ausis.
Ponia Bovari“ yra skaitomiausia Flaubert‘o parašyta istorija, kurios dėka rašytojas mielai yra statomas į gretas su tokiais rašytojais kaip Tolstojus, Stendalis ar Dostojevskis. Kartu su šiuo kūriniu iš literatūros pasitraukia realistinė kryptis ir Faubert‘as pradeda mus plukdyti link netrukus suvešėsiančios natūralistinės pasakojimo manieros, kurioje išnyksta autorius, palikdamas mus su savo herojais vienus; Flaubert‘as yra sakęs, kad ponia Bovari, tai jis pats, tarsi norėdamas pabrėžti autoriaus nuomonės, minčių, literatūroje išnykimą, joms susitapatinus, įaugus į pagrindinį herojų, paliekant viską jam ir skaitytojui. Tokio sprendimo, bent jau šiuo atvėju, tikrai negalima kritikuoti, kadangi iš jo gimė vienas ryškiausių literatūros darbų.


Ponia Bovari“, tai istorija apie jauną moterį, auklėtą vienuolyno pensione, prisiskaičiusią romantinių novelių apie riterius ir damas; jai grįžus gyventi pas tėvą, dienos bėga taip pat nuobodžiai kaip visada, vis tikintis, norint, kad jos gyvenime kas nors nutiktų. Ir vieną dieną tikrai nutinka: ji sutinka našlį daktarą, su kuriuo susieja visas romantiškas mintis, svajones apie nuotykių pilną rytojų ir laimingą gyvenimą; to vedina ji išteka, bet, deja, greitai jos romantiškos mąstysenos prikištas ir suklaidintas protas nusivilia. Jos gyvenimas tampa nesibaigiančia ir vienoda rutina, pro langą stebint tą patį miestelio vaizdą, žinant, kad niekas tolesneme gyvenime nepasikeis, nieko jame nenutiks. Visas pasaulis, kurį mes matome Bovari akimis, tarsi padengtas pelenais, nejudantis, sustingęs ir merdintis. Stengdamasi išsigelbėti nuo depresijos Bovari netrunka pasinerti į meilės nuotykius ir moteriškų smulkmenų pirkimus, tačiau tai, taip pat, nėra išsigelbėjimas, nes jos kelyje pasitaikę vyrai ja tik naudojasi, o ji, pati nepajunta, kaip priartėja prie žlugimo ribos. O šią pasiekus lieka tik vienas pasirinkimas...


Kalbant apie kūrinio ekranizacijas, pradedant jau nuo praeito amžiaus ketvirto dešimtmečio, jų būta tikrai nemaža. Pati, prieš šį, 2000-ųjų, kūrinio į TV ekraną perkėlimą, buvau mačiusi 1991-ųjų knygos ekranizaciją, skirtą didiesiems ekranams. 1991-ųjų Bovari ekranizavo, nemaža darbų ekranams pateikęs, prancūzų režisierius Claude Chabrol, o pagrindinį vaidmenį atlikusi Isabelle Huppert man paliko gilų įspūdį.
Na, o 2000-ųjų BBC „Ponios Bovari“ mini serialo versija nusipelno pagarbos už tikslią kūrinio ekranizaciją, nors, iš kitos pusės, tam ir laiko duota nemaža – dvi su puse valandos. (Įdomus faktas, kad ir didiesiems ekranams skirta, anksčiau minėtoji, Bovari versija užėmė beveik tokį pat laiko intervalą.) BBC naujajam ponios Bovari įkūnijimui pasirinko australų aktorę Frances O'Connor ir neapsiriko, nes ši atliko savo darbą taip gerai, kad net buvo nominuota „Auksiniam Gaubliui“ už geriausią pasirodymą mini seriale ar TV filme. Taip pat 2000-ųjų „Ponia Bovari“ Britų Akademijos Televizijos Apdovanojimuose buvo nominuota už geriausią kostiumų bei šukuosenų dizainą.


Jei jau čia nusprendžiau aprašyti šią, savaitgalį matytą, Bovari versiją, tai galite nuspėti, kad ji surinko užtektinai žvaigždučių, jog nusipelnytų atsidurti mano menkučiuose, raštiniuose pamąstymuose. Tai kūrinys (nesvarbu knygos ar filmo forma perteiktas) apie kurį verta kalbėti ir diskutuoti ir netikėtai pamąstyti, ar dabartyje kas nors pasikeitė? O gal, vis dar, gyvename ten, kur esame klaidinami; kur mūsų viltims, svajonėms ir vizijoms leidžiama vešėti, nors ir žinant, kad jos yra neteisingos ir neišpildomos realybėje? Ir, galbūt mes dažniau negu norėtume, jaučiame savyje gyvenančią  Emos Bovari dalelę, kuri, gyvenimui bėgant prieš akis, staiga pasijaučia viskuo nusivylusi, kai supranta, jog tai, ko tikėjosi iš ateities, yra paprasčiausiai neišpildoma, nes realybėje tas TAI neegzistuoja.


P.S. Negaliu nepridėti, jog kitąmet į mūsų didžiuosius ekranus turėtų užklysti naujoji „Ponios Bovari“ versija, kurioje Emos vaidmenį kurs gerai pažįstama (ir vėl australė!) Mia Wasikowska, jau turinti nemaža patirties kostiuminėse dramose. Jos meilužio, jaunojo Leono, vaidmuo yra patikėtas Ezra Miller, dėl kurio profesionalumo man dar neteko abejoti. . Apskritai, bent jau pažvelgus į pagrindinių aktorių sąrašą, nusimato „jauna“ (jei galima taip pasakyti) ekranizacija. Belaukiant telieka laikyti špygas, kad „jauna“ neišvirstų į „nepribrendusią“.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą