Kaip bėga
vasara? Man tai karštligiškai greitai. To pasekoje, net teko vytis miegą, kurio
pastaruoju metu trūko, todėl dvi dienas išmiegojau kaip koks perkepęs lokys
urve. Bet, matyt, to reikėjo ir kaži ko jaučiasi, kad dar nebaigiau visų „miego“
procedūrų...
Šiandien
trumpai apie 2010-aisiais pasirodžiusį lietuvišką filmą „Anarchija Žirmūnuose“.
Taip, pastaruoju metu į mano akiratį patenka labai daug anarchijos ir tai gali
pasirodyti gan keista, ypač kai specialiai tuo nesidomiu.
Tačiau
šiuokart lietuviškajame kine fiksuojamą anarchijos žodį, mano supratimu, galime
pakeisti bet kuriuo kitu; tai filmas ne tiek apie anarchiją, kiek apie savo
gyvenimo būdo ir veiksmų teisinimą prisidengiant ideologija, visai nesvarbu
kokia, ir ar iš vis ideologija.
Filmo istorija
pasakojo apie provincialę Vilę atvykusią studijuoti sostinėn. Čia ji apsistoja
pas savo tetą, kuri jau nuo seno ne per geriausiai sutaria su Vilės mama.
Nenorėdama jaustis skolinga ir priklausoma Vilė imasi ieškotis sau buto ir
randą jį. Nusikabinusi stotelėje rastą skelbimą apie išnuomojamą vieno kambario
butą Vilė atsiduria Žirmūnų rajone ir susiduria su Sandra iš kurios ir
išsinuomoja butą. Ši mergina lengva ranka žongliruoja anarchijos simboliu,
gyvena iš brolio siunčiamų pinigų, nedirba ir stengiasi ginti silpnuosius, nors
pati mielai naudoja galią savo tikslais. Sandra sudėtinga asmenybė ir būtent
tuo patraukia Vilę. Tarp judviejų užsimezga keista draugystė, kuri galiausiai
ir atveda mus prie filmo pabaigos.
Pati filmo
istorija nėra sudėtinga, tačiau man kaži ko nesinorėjo jo žiūrėti kaip
paprastos istorijos. Jau visur naudojama (bet neteisingai) anarchijos simbolika
skatino ieškoti prasmių ir fiksuoti veikėjų dialogus, stengiantis atkapstyti ką
norėta pasakyti šiuo kūriniu: tik „lietuviškąją“ statistiką atskleidžiantis
tetos televizorius, pinigų akcentavimas, uogienių stiklainiai, vis atsirišantis
bato raištelis ir vienpusiškai klaidingai suvokiama (specialiai?) anarchija vertė
pamąstyti apie dabartines mūsų problemas, požiūrį vienas į kitą bei
stereotipus, kuriuos kaži ar kada įveiksime.
Kas mane
pažįsta, tas žino, kad lietuvių kūrybos nelabai mėgstu ir ne per stipriai
linkstu ją girti, tačiau ši kino juosta tikrai paliko įspūdį. Bet kaip visada
turiu ir priekaištų, nes žiūrint juostą neapleido jausmas, kad aktoriai (bent
jau didžioji dalis antraeilių) mąsto ne apie savo vaidmenį ir kaip į jį geriau
įsijausti, atskleisti, o apie personažo SUVAIDINIMĄ. Nežinau ar tai vien
aktorių problema ar jau tokia ta mūsų maniera, bet, kad ir iš kur tai kiltų, -
man tai nepatinka.
Kad ir toks
minusas, bet man jis tikrai nenumušė pačios istorijos vertės. Čia vertėtų
paminėti ir tai, jog Kanų kino festivalyje Sauliaus Drungos parašytas filmo
scenarijus buvo apdovanotas "MEDIA New Talent" prizu, taigi,
šia prasme tai tikrai stiprus filmas. Be to, man labai patiko gan naujo man veido - Severijos Janušauskaitės ir, jau televizijos veterane tapusios "Svetimų" žvaigždės, Tomos Vaškevičiūtės kurti Sandros ir Vilės vaidmenys; jiems netrūko įtikimumo bei realumo.
Kam siūlau
pažiūrėti „Anarchiją Žirmūnuose“? Visiems, kurių nežavi „Valentinas vienas“ ir
tiems, kurie kreipia dėmesį į socialines problemas vešiančias mūsų mažoje šalyje
ir kiekvieno žmogaus viduje.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą