Pas mane vėl atrieda dar viena
perskaityta Jodi Picoult knyga „Namų taisyklės“ (Alma littera, 2011) . Žiemą perskaityta knyga apie
eugenikos projekto vykdymą Amerikoje „Iš antro žvilgsnio“, dar nėra man
išbildėjusi iš galvos (kaip neišbildi nė viena šios autorės papasakota
istorija). Savo knygose Picoult iškelia mūsų visuomenėje dažnai prieštaringomis
laikomas temas, sudėtingas, kuriose nėra nei baltos, nei juodos pusių, kuriose
dažnai negalime kliautis sausais įstatymais ar tuo, ko buvome mokami ir kuo mus
tikina visuomenė, kurioje gyvename.
Būtent tokia knyga yra ir „Namų
taisyklės“. Tai knyga apie Aspergerio sindromą turintį vaiką – aštuoniolikmetį Džeikobą
Hantą, kuris yra apkaltinamas pirmojo laipsnio žmogžudyste už savo socialinių įgūdžių
mokytojos nužudymą.
Bet tai tik sausas sakinys apie
knygos turinį, kuris nieko nepasako, tik tai, kad mes vėl galime tikėtis būti
įtraukti į teismo procesą, kuris pareikalaus tiek tolerancijos, kiek galima
išpešti iš konstitucijos teisių; jis pareikalaus išskirtinio svarstymo, kas yra
Aspergerio sindromas ir kaip teisti jį turintį vaiką: laikyti jį pakaltinamu ar
psichiniu ligoniu, kuris nesuvokia ką daro, nes nesupranta pagal kokias
taisykles ir modelius gyvena normalūs žmonės?
Džeikobas – ar bet kuris
Aspergerio sindromą turintis žmogus – gyvena mūsų „normaliųjų“ pasaulyje, bet
jis gyvena ne kartu su mumis, o šalai mūsų. Jis nėra empatiškas, nesuvokia mūsų
kūno kalbos, visa, kas jam sakoma, jis supranta pažodžui, todėl socializuotis
tokiems žmoniems yra be galo sunku. Kad nuo pasaulio choso jų neištiktų
isterijos priepoliai, jie susikuria savą tvarką, savą rutiną ir laikosi savų
taisyklių – taip pasijausdami saugūs. Tą patį daro ir knygos personažas Džeikobas,
bet, kai jis yra apkaltinamas savo draugės nužudymu, jo aiškią struktūrą
turintis pasaulėlis ima aižėti ir Picoult labai tiesiai atskleidžia abi puses:
ir tai, kaip į tai reaguoja vaikinas ir tai, kokie kartais galime būti
nejautrūs mes, kai susiduriame su nepanašiu į save.
Jodi Picoult rašydama šį romaną
vėl naudoja savo pamėgtąją techniką: kiekvienas kūrinio personažas kalba savo
vardu, todėl prieš mūsų akis ne tik aiškiai atsiskleidžia Džeikobo vidinis
pasaulis (kurio, deja, jis neišreiškia mūsuose), bet mes išgirstame ir jo
motiną Emą, penkiolikmetį Džeikobo brolį Teo, detektyvą Ričą, jauną ir vos
pradėjusį praktikuoti advokatą Oliverį. Visų jų istorijos ir mintys mums padeda
susidėlioti nevienareikšmį vaizdą, kadangi kiekvienas iš šių veikėj stovi ant
skirtingų pakopų.
Atvirai pasakius, šioje knygoje
mane ne tiek sužavėjo Džeikobo pasakojimai, kiek jo brolio Teo mintys. Jei skaitėte
„Mano sesers globėją“, tai suprasite apie ką kalbu, nes ten mes susiduriame su
Džesiu: problematišku ir jautriu vaiku, kuris skaudžiai išgyvena tai, kas
vyksta jų šeimoje. Lygiai toks pat yra ir Teo: jį augina vieniša motina, kuri
visą savo dėmesį, laiką ir pinigus atiduoda besirūpindama Džeikobu, todėl nieko
keista, kad antrasis sūnus lieka pražiopsotas ir jaučiasi vienišas. Nieko
keista, kad jis įsilaužinėja į kitų žmonių namus, vaikšto po juos ir bando
įsivaizduoti koks jausmas būtų gyventi normalioje šeimoje, kur jis neturėtų
brolio autisto.
Knygoje tiek Emos, tiek Teo
paveikslais puikiai atskleista, kad jų gyvenimas yra velnioniškai priklausomas
nuo Aspergio sindromą turinčio Džeikobo: negalima pažeisti namų taisyklių,
kiekvieną savaitės dieną reikia valgyti tam tikros spalvos maistą (nori ar
nenori), reikia pasirūpinti, kad Džeikobas patirtų kuo mažiau įniršio
priepolių, o tai reiškia – visuomet laikytis suplanuoto grafiko ir iš anksto
pranešti apie jo pasikeitimus.
Jodi Picoult kaip rašytoja man
patinka dėl to, kad ji ne tik moka papasakoti intriguojančią istoriją, bet,
taip pat, iš jos knygų galima sužinoti labai daug informacijos, juk kas bėgtų
ne iš šio nei iš to domėtis Aspergerio sindromu, jei tai nebūtų būtina? „Namų
taisykles“ pavadinčiau puikiu kompromisu tarp grožinės ir negrožinės
literatūros, nes skaitydami šį romaną mes gauname nemažai bazinių žinių apie
Aspergerio sindromą ir ką reiškia gyventi šalia jį turinčio žmogaus; mes
sužinome kaip šie žmonės suvokia pasaulį ir pradedame suprasti ko šie žmonės
negali suprasti. O svarbiausia – esame mokomi tolerancijos, gerbiant kitą
žmogų; mokomi ne tik mes, bet ir tie, kurie turi Aspergerio sindromą.
Šią knygą dedu šalia „Mano sesers
globėjo“ bei „Devyniolikos minučių“ (nors Džeikobas tikriausiai norėtų, kad
knygos būtų sudėtos jei ne abėcėlės, tai bent jau chronologine tvarka). Jei prieš porą metų man reikėjo pertraukos nuo šios autorės kūrybos, tai dabar galiu teigti, kad pas mane ji vėl ant bangos.
Taigi visiems, kuriuos domina, ar Džeikobas galėjo nužudyti savo socialinių įgūdžių
mokytoją, arba tiems, kuriems patinka gyvenimiškos istorijos ir detektyvai, patariu šią knygą paimti į rankas. Lietuvoje apie Aspergerį kalbama gan mažai,
todėl patarčiau knygą perskaityti vien iš smalsumo: galbūt esate mokytojas ar
socialinis darbuotojas, kuriam teko susidurti su tokiu vaiku, bet iki šiol
nepavyko suprasti šios diagnozės tinkamai ir kaip ji veikia, - tada ši knyga
kaip tik Jums.
Na o dabar noriu palikti su Džeikobo
mintimis apie priepuolius, kuriuos jam tenka įveikti ir pasaulį, iš kurio tenka sugrįžti:
„Štai kur aš einu, kai išeinu:
Tai kambarys be langų ir be durų,
su sienomis, kurios tokios plonos, kad viską matyčiau ir girdėčiau, bet tokios
storos, kad nepralaužčiau.
Aš ten, bet ne ten.
Aš daužausi, kad mane išleistų,
bet niekas negirdi.
Štai kur išeinu, kai išeinu:
Į šalį, kurioje visų veidai
kitokie negu mano, o kalba yra nekalbėjimas, o kvėpuojame triukšmu. Aš elgiuosi
taip, kaip ten įprasta; aš mėginu bendrauti, bet niekas nesiteikė man pasakyti,
kad tie žmonės negirdi.
Štai kur einu, kai išeinu:
Į visiškai, neapsakomai oranžinę
vietą.
Štai kur einu, kai išeinu:
Į vietą, kurioje mano kūnas
virsta pianinu vien juodais klavišais – vien juodais, nors visi žino, kad
reikia ir baltų, jei nori paskambinti melodiją, kurios žmonėms malonu
klausytis.
Štai kodėl aš grįžtu:
Ieškoti baltų klavišų."
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą