Pastaruoju metu vis peržvelginėju
lenkų dailininko, fotografo ir skulptoriaus Zdzisław Beksiński (1929-2005) darbus
ir negaliu atsistebėti jų magija. Keista, kaip kažkas, taip neseniai buvę
visiškai svetima, pasidaro taip pažįstama. Būtent taip jaučiuosi ir
apžiūrinėdama jo darbus.
Beksiński universitete buvo
baigęs architektūros studijas, visgi, tolesniame kelyje, nepasirinko su ja
susijusio darbo. Susidomėjęs fotografija, skulptūra ir tapyba, vyras žingsnis
po žingsnio įsiliejo ir praturtino ne tik į lenkų šiuolaikinį meno pasaulį; jo
darbais žavisi prancūzai, japonai ir didžioji dalis Vakarų Europos žmonių.
Zdzisław Beksiński garsėjo savo
kūrybiniu procesu, kuris retai vykdavo neskambant klasikinei muzikai, kurią šis
labai žavėjosi. Vyras neturėjo jokio formalaus išsilavinimo susijusio su daile,
jos pasauliu, ir tai, mano nuomone, geras dalykas, kadangi kūrėjas išvengė „štampavimo“,
o jo darbai išlaikė tik jiems būdingą originalumą. Autorius savo kūrybą apibrėžė
ir priskyrė, kaip pats sakė, „barokinei“ ar „gotikinei“ manierai. Pirmąją
manierą galime aptikti smarkiai besireiškiančią jo ankstyvuosiuose darbuose,
kitaip vadinamuose fantastinio realizmo kūriniais, kuriuose vyrauja
post-apokaliptiniai vaizdai su kaukolėmis, dykumomis, iškreiptomis formomis. Tuo
tarpu antroji – gotikinė – maniera pirmuoju smuiku groja jo vėlyvuosiuose
kūriniuose, kurie tampa labiau abstraktesni, ir priklausomi nuo formų.
Kaip ir ne vienas kūrėjas, taip
ir Beksiński neišvengė to, jog ne visada jo darbai būdavo suprantami deramai. Dažnai
žmonės šio autoriaus darbus priima kaip pesimistinius vaizdinius, tačiau pats
jis nebuvo linkęs šių taip apibūdinti, savo kūrybą jis laikė optimistine ar net
humoristine. Beksiński nedomino jo
kuriamų darbų prasmė ar galimos interpretacijos; apie tai kalba ir tai, jog nė
vienam savo darbai jis nesuteikė pavadinimo.
„Noriu tapyti taip, tarsi
fotografuočiau sapnus.“ – kažkada yra sakęs dailininkas. Ir, manau, tiksliau
pasakyti, vargiai bebūtų galima. Jo darbai tikrai kaip sapnai: vieni aiškūs,
kiti migloti, treti koncentruoti, tačiau visus juos jungia tas pats autoriaus
rankos braižas, tas pats paslaptingumas, mistika, mirties, griuvimo ar eižėjimo
nuotaikos; sapnų vaizdiniai, kurie mus aplanko neramiomis naktimis, ar puola iš
pašalių ramiomis.
Pridedu keletą autoriaus darbų:
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą