2013 m. gegužės 17 d., penktadienis

F. Scott Fitzgerald "Didysis Getsbis"


Didysis Getsbis -

Atrodo, pavasario dienos ilgos ir nesibaigiančios, bet tai apgaulė. Jos trumpos. Tau visada atrodo, kad dar yra laiko, kad gali nuveikti tiek daug ir tada supranti, kad nė velnio,  laikas pasibaigė, o tu net nežinai kur, ir ar naudingai, jį išvaistei. Kad ir apie ką begalvotumėm, kad ir ką bedarytumėme, viskas priklauso nuo laiko. Ir tai gali pasirodyti gan apgailėtina, turint omenyje, jog žmogus šiandien nori būti vienintelis ir nenuginčijamas pasaulio absoliutas. Laikas, kurio negalime valdyti, daro mus silpnais, versdamas norėti jo vienokio ar kitokio: vyrai nori jį sugreitinti, moterys sustabdyti, kitiems svarbi praeitis, dar vieniems – ateitis.
Taigi, vienaip ar kitaip, šiandien kalbu apie laiką (ir galima suprasti kodėl). Ir manęs neaplenkė pasauline sensacija pastaruoju metu tapusi „getsbiomanija“, nors mane ji apniko jau gerokai seniau, dar paauglystės metais. Prieš aplankant Lietuvoje jau nuo vakar rodomą filmą nusprendžiau n-tąjį kartą perskaityti F. Scott‘o Fitzgerald‘o šedevrą „Didysis Getsbis“.
Ką galiu pasakyti apie knygą? Tai, kad jos nereikia bijoti – didelį kūrinį autorius kompaktiškai sutalpina į, viso labo, pusantro šimto puslapių (mano skaitytame Alma littera 2005-ųjų leidime).
Nors knygą skaičiau jau ne pirmą ir ne antrą kartą, tačiau įspūdį ji man, vis dėl to, paliko, galbūt, net didesnį negu ankstesniaisiais kartais. Nežinau, galbūt dabar pradėjau suprasti daugiau, pamatyti daugiau, ko anksčiau neįmačiau, bet baigusi sėdėjau traukinyje, vežančiame mane namo, ir ilgai mąsčiau apie Getsbio baigtį.
„Didysis Getsbis“ tai knyga, savo turiniu ir forma tokia paprasta, jog ji persiskaito nepastebimai, taip, kaip susivalgo ir šalti ledai karštą vasaros dieną. Paprastas skaitytojas ją sukramsnoja kaip pasakojimą apie butlegerį Getsbį, kuris turi kvailą svajonę susigrąžinti savo jaunų dienų meilę Deizę, kuri dabar, deja, yra ištekėjusi už turtingo aristokrato. Meilė šiai lengvabūdei būtybei, kurią Getsbis ideologizuoja ir pasmerkia jį žeminančiai baigčiai.

„Matyt būta akimirkų ir šią popietę, kai tikroji Deizė neatitiko jo svajonių Deizės, - ir ne ji dėl to kalta, o nepaprastas jo susikurtojo idealo gyvybingumas. Tas idealas pranoko ją, pranoko viską. Jis lipdė jį su tikra kūrybine aistra, nuolat ką nors pridėdamas, puošdamas kiekviena po ranka pakliuvusia gražia plunksnele. Tobulinusias realus grožis ir žavumas negali varžytis su tuo, ką sugeba sukurti žmogaus fantazija.“

Paskutinį didų herojų literatūroje niekingai pasiglemžia du dalykai: neteisingo, visa užvaldančio idealo puoselėjimas ir dirbtinai linksmos, lengvabūdiškos, nenuoširdžios, kitų sąskaita nuo savo bėdų besigelbstinčios, savanaudiškos bei praeitį norinčios nubraukti visuomenės dabartis, kuri ir paskatina Getsbį dar labiau trokšti šio susikurtojo idealo. Ne tai, kad ši visuomenė bloga, tiesiog ji yra pavargusi lyg sena pigi kekšė, kuriai tenka visais turimais blizgučiai dangstyti savo nuovargio ir gyvenimo sugadintą kūną.
Kad geriau suprastumėme istoriją, ją mums pasakoja Getsbio kaimynas, knygos pabaigoje tapsiantis „vieninteliu jo draugu“. Tai iš jo išgirsime Getsbio gyvenimo istoriją. Neturtingo, iš vakarų kilusio, bernioko, kuris turėjo didelių ambicijų. Išnaršęs visą pasaulį, kariavęs kare, penkis mėnesius studijavęs Oksforde, „nežinomais“ būdais tapęs turtingu, Getsbis, visgi, norėjo tik vieno,- kad galėtų susigrąžinti tą nesuteptą ir nesugadintą laiką praleistą su Deize. Deja, kaip banaliai sakoma, laiko nesugražinsi. O didžiausia Getsbio problema buvo ta, kad jis tikrai manėsi galįs jį susigrąžinti; ir įgyvendinti iliuziją, kurią kasdien savyje puoselėjo.

„Jis norėjo nei daugiau, nei mažiau, tik kad Deizė nueitų pas Tomą ir pasakytų „Aš tavęs niekada nemylėjau“. Ir tik po to, kai ji tuo vienu sakiniu nubrauks trejus pastaruosius metus, bus galima aptarti kitus praktiškus reikalus. Vienas iš jų – kai Deizė gaus formalų išsiskyrimą – važiuoti į Luisvilį ir susituokti jos namuose, taip, kaip būtų buvę prieš penkerius metus. <...>
- Kažin ar galima iš jos tiek daug reikalauti,- išdrįsau įsiterpti aš. – Praeities nesugrąžinsi.
- Nesugrąžinsi? – netikėdamas sušuko jis. – Galima sugrąžinti!“

Getsbis yra vienas mano mėgiamiausių literatūrinių personažų, galbūt todėl, kad taip ir neapsisprendžiu: kaltinu jį ar pateisinu dėl jo „gyvenimo filosofijos“, kad praeitį galima gražinti; ar pateisinu jį dėl susikurtos iliuzijos puoselėjimo, kurią jis siejo su ateitimi ir kuri galėjo išsipildyti tik susigrąžinus Deizę (praeitį).
Mano manymu, kiekvienas iš mūsų savyje turime gyvą Getsbį, tai ta mūsų dalis, kuri visada žvelgia į žaliąją švieselę – ji veržiasi į rytojaus dieną, ir yra vadinama viltimi; bet ta viltis, kartais, pati to nežinodama, veda mus praeitin, kadangi visos mūsų „amerikietiškos“ svajonės, kurias siejame su ateitimi, susiformuoja galvojant apie praeitį, būtent todėl dažnai mes pasiklystam, susimaišom ir...baigiam dabartyje.
Ir visgi, ką čia pavyko papasakoti apie knygą, tėra tik jos dalelė, labai reikšmingi yra ir kiti knygos herojai, jų istorijos: Deizės vyro Tomo ir jo meilužės, Getsbio kaimyno Niko ir Džordanos Beiker, kiekvienas iš jų į romaną atneša savas istorijas, patirtis ir vaizdus. Šiame romane yra daug simbolikos, kurią, manau, tikras malonumas pastebėti literatūros tyrinėtojams, bet jei imčiau viską vardyti, kaži ar neatsibostų skaityti...
„Didyjį Getsbį“ tikrai verta perskaityti, jau vien dėl to, kad tai galima padaryti per vakarą. Ir tai, ką jūs gausite, iš šios knygos, bus daug verčiau, negu tai, ką ji iš jūsų atims – trupinėlį laiko.
Na, ir užbaigti noriu taip, kaip baigiasi ir pati knyga:

„Getsbis tikėjo žaliuoju žiburėliu, pašėlusia ateitimi, kuri metai po metų traukiasi nuo mūsų tolyn. Ji išsprūdo mums iš rankų anuomet, bet nesvarbu – rytoj mes bėgsime dar greičiau, ištiesime rankas dar toliau...Ir vieną gražų rytą...
Taip mes stengiamės plaukti pirmyn kovodami su srove, bet ji vis neša ir neša mūsų laivelius atgal į praeitį“.

Geros, karštos penktadienio popietės.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą