Jau seniai verčiau save paimti į
rankas Françoise Sagan romaną „Nuostabūs debesys“, bet žinote kaip būna su tuo
užsispyrimu... Atrodo, kas galėtų būti vertingo kūrinyje, kurio storis, kaži ar
siekia centimetrą. Oi, koks apsirikimas!
Šitai supratau, jau po kelių
minučių, vos tik knyga atsidūrė mano rankose. Galėjau tik guostis mintimi, jog
gerų knygų verta laukti (tik, kad aš nelaukiau, o nustūminėjau). Gerai ar
blogai, kad taip elgiausi- nežinau, bet tikiu, kad kiekvienai knygai ateina
savas laikas, kaip tai nutiko su Sagan.
Françoise Sagan yra
prancūziškosios literatūros legenda, kurios pačios gyvenimui aprašyti kaži ar
užtektų kelių tomų. Kas nežino jos jau legenda tapusio pasakymo: „Jei
nerašyčiau, gyvenčiau blogai. O jei negyvenčiau, rašyčiau, rašyčiau blogai.“
Būtent toks ir buvo jos gyvenimas, lyg besisukantis ruletės ratas. Šešiolikos
baigusi mokyklą ir sėkmės susilaukusi vos devyniolikos( kai pardavė savo
pirmąjį romaną „Sveikas, liūdesį), Sagan
netruko mesti pradėtų literatūros studijų ir fortūnos lydima atsidėjo vien tik
rašymui ir, žinoma, linksmybėms.
Ko tik jos gyvenime nebūta, kokių
tik ryšių neuzmegsta!..
Bet susikoncentruokime į kūrinį.
„Nuostabūs debesys“ yra laikomas vienu iš geriausių Sagan romanų. Parašytas 1961 m . Tai istorija apie
dvidešimt septynerių prancūzę Žozė, kuri jau trejetą metų yra ištekėjusi už
amerikiečio Alano Ačo. Jos vyras yra pavydus, bet tai toks pavydas, kurį
galėtume pavadinti sveiku. Jam patinka būti kaltinoju, jam patina klausinėti
to, ko nedera, jam patinka nepalikti jos ramybėje, tampyti jos nervus siūlelis
po siūlelio.
„- Tu ne vyras,- pasakė ji.
- Ką tai reiškia būti vyru? Jei tai reiškia būti drąsiam, aš juk
drąsus. Vyriškas, taip pat. Egoistas, irgi.
- Vyrui, kad jis galėtų gyventi, neturėtų nuolat būti kas nors
reikalingas, nesvarbu- ar motina, ar žmona.“
Žoze taikstosi su tokiu priekabiu Alano
elgesiu, nes jaučia, kad juos sieja tokie žemi ir sunkiai paaiškinami ryšiai,
kuriuos nutraukti užvis sunkiausia, tarsi nusitraukti sau ranką. Bet toks
sprendimas- taikytis, tai klaida, nes gangrenuojanti ranka gali nusinešti jos gyvybę.
Užvis labiausiai Žozė skaudina
tai, kad vyro įtarinėjimai neturi jokio pagrindo, nuo tada kai ištekėjo ji
gyvena ramiai kaip avelė, bet jam tai nesvarbu- jam patinka klausinėti jos apie
praeitį, apie buvusius, kiek, kokie jie buvo. Atrodo, kad laimė tai toks
dalykas, kurį žūt būt reikia sugriauti. Ir galiausiai ji griūva.
Pastūmėta sąmoningo Alano elgesio
Žozė išduoda vyrą, tikėdamasi, kad pagaliau atsiriš visos virvės, kurių ji
nebegali pakęsti, nebegali pakęsti jo elgesio. Ji palieka jį ir išvyksta į
Paryžių, pas senuosius savo draugus, kurių nematė trejus metus gyvendama vien
tik Alano pašonėje. Žozė tikisi, kad galės pradėti kitą gyvenimą, bet Alanas ją
atseka ir jie vėl pasiduoda manijai, jei galima taip pasakyti.
„Ji prisiminė, kaip sielvartavo, kai atminty atgydavo katino išdaigos,
kai įsivaizduodavo jį miegantį priešais židinį, kai pagalvodavo apie
prieraišumą. Taip, tai visų blogiausia: kai netenki ko nors, kas visa esybe
prisiriša prie jūsų, kas jums patiki savo gyvenimą. Tikriausiai sunku būtų
netekti vaiko. Dar sunkiau netekti pavydaus vyro.“
Sutuoktiniams susitikus, abu nusprendžia
vėl pabandyti, tik šį kart likti Paryžiuje, kur Žozė nesijaustų uždaryta ar
suvaržyta. Bet jie abu netiki šiuo antruoju šansu. Jis niekur neveda. Vėl
viskas iš pradžių- klausimai, įtarinėjimai, išdavystės ir kerštas. Žozė gyventi
su Alanu reiškia leistis sunkiamai, keršydama ir gindamasi ji vėl jį išduoda.
Ji išduoda jį, jis ją,- net ne todėl, kad iš tikrųjų geistų kito kūno, o todėl,
kad saviapgaulė juos ten nuveda.
„Jie ilgai taip gulėjo vienas šalia kito, kaip du pailsę imtynininkai.“
Knyga man kalbėjo apie laimę ir
kaip mes ja nebetikime, kaip stengiamės ją sužlugdyti; kaip liguistai nepasitikime savimi ir kaip tas
nepasitikėjimas sužlugdo ir atima visą gėrbuvį, kurį kūrėme. Ji kalbėjo apie
liguistą maniją kitam- maniją savo bejėgiškumui, dėl kurio nesirįžtame
atsikratyti mus kankinančios gangrenos; galiausiai, gyvenimas su ja mums net
pradeda kelti nepaaiškinamą pasitenkinimą- pripratimas mus žlugdo. Du žmonės ir jų santykiai mums
nušviečiami lyg ringe besikaunančių priešininkų veiksmai: kuris įkas skaudžiau,
kuris pirmasis nukautuos antrąjį.
"Ją tada apėmė keistas noras išsimaudyti toje debesų jūroje, tame oro, vandens ir vėjo mišinyje, kurį įsivaizdavo jaučianti visu kūnu, lengvą ir švelnų, glostantį kaip vaikystės atsiminimai. Kažkas nepaprasto buvo tame dangaus peizaže, kažkas, kas kas tavo gyvenimą paverčia idiotišku sapnu, "pilnu triukšmo ir siaubo", sapnu, pasiglemžiančiu tą poetinį skaidrumą, kuris užlieja akis ir kuris ir turėtų būti tikrasis gyvenimas. Ji norėtų būti viena, viena kokiame nors papludymy, gulėti, jausti bėgantį laiką, kaip jaučia jį dabar, šiame tuščiame kambaryje, kurio vis nesiryžta apšviesti aušra. Pabėgti nuo gyvenimo, nuo to, ką kiti vadina gyvenimu, pabėgti nuo jausmų, težinoti savo ydas ir dorybes, būti tik vienos iš milijardų galaktikų milijoninės dalies laikinu atodūsiu."
Knyga pasakė, kad reikia ryžtis
ir nukirpti virkštelę, kol dar turime syvų tai padaryti. Arba reikia pasiduoti
ir atsižadėti savęs, pavargti, tęsiant beprasmišką ir sekinančią kovą dėl...nieko.
Bevertiškai...
Knygą rekomenduoju tiems, kam
patinka tvirtos, nesentimentalios santykių dramos, besižavintiems
iškristalizuotu tekstu ir lengvais, bet prasmingais dialogais.
O tiems, kam patinka biografinės
dramos siūlau 2008 metais Diane Kurys režisuotą dramą „Sagan“, kuris jus
supažindins su pačios rašytojos gyvenimu ir įsimintiniausiais jo periodais.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą