Milano Kunderos romanas Nepakeliama
būties lengvybė (Tyto Alba, 2010)
– knyga, kurią drąsiai galima įrašyti tarp garsiausių XX a. veikalų. Tiek
skaitytojai, tiek literatūros kritikai nepatingi teigiamai atsiliepti apie
kūrinį, tvirtindami, kad tai stipriausias rašytojo darbas.
Pati negaliu nei patvirtinti, nei paneigti šio fakto, kadangi tai
pirmasis perskaitytas Kunderos romanas. Visgi kitų skaitovų atgarsių negirdėti
sunku, tad prieš pradedant skaityti kūrinį, neišvengiamai mano mintyse jau buvo
sukurta šiokia tokia lūkesčių lentelė, kurią, maniau, romanas turės pateisinti.
Nors knygos anotacija teigia, kad romanas yra apie meilę, man tai buvo
romanas, kuriame keliamas vienas pagrindinis klausimas: kaip (teisingai)
gyventi savo gyvenimą? Kokį kelią pasirinkti? Meile pasinaudojama tik kaip forma, atskleidžiant
turinį.
Atsakymo į klausimą variantus randame pateiktus pagrindinių knygos herojų
portretuose: chirurgo pašaukimą svetimaujant realizuojančio Tomo, jo mylimosios,
sunkumo ir praeities persekiojamos Terezos ir jųdviejų rutiną pamėgusio šuns
Karenino; amžinosios meilužės ir lengvybės šalininkės Sabinos ir jos vaizdinį
sudievinusio Franko. Rašytojas užduotis – papasakoti istoriją iš kiekvieno
veikėjo perspektyvos taško, realizuojant galimybes atsakyti į kankinantį
klausimą.
Pats rašytojas teigė, kad Nepakeliama
būties lengvybė – knyga, kurioje ieškoma atsakymo į 25-erius metus jį
kankinusį klausimą. Tai knyga sudurtytą iš dviejų prieštaravimų: Nyčės „sunkiausios
naštos“ ir amžinojo sugrįžimo idėjos, kuriai priešpastatoma Parmenino idėja
apie „lengvybę“ pasaulyje. Tad kurį kelią, kurią būti po saule pasirinkti? Kaip
gyventi? Kaip žinoti, ar nesuklydai?
Visi šie egzistenciniai klausimai pateikiami dramatiškoje istorinėje
perspektyvoje – per ir po 1968-ųjų įvykių Čekijoje. Svarstoma apie Dievą, apie
istorinę tiesą, apie Sovietų Sąjungą, apie kičą, prisimenant ir jo metafizinę
prasmę. Nors socialinės kritikos grūdų, skirtų sovietams, knygoje galime rasti,
tačiau pagrindinis autoriaus tikslas ne ką nors pasmerkti, bet priversti vaduotis
iš mus užvaldančių kičų.
Visgi, galiausiai, paaiškėja, kad, nors klausimas užduotas, o atsakymo variantai pateikti,
teisingo atsakymo nėra ir negali būti - yra tik pasirinkimas, kurį padarome. Visa pasaulyje yra pasmerkta vienkartiniam
laikinumui:
„Einmal ist keinmal. Kas nutinka tiktai kartą, tai lyg ir
visai nenutinka. <...> Kiekvienoje situacijoje galime rinktis tik vieną
kartą, nes mums neduotas antras, trečias, ketvirtas gyvenimas, kad galėtume
palyginti įvairius apsisprendimus. Ir istorijoje egzistuoja tie patys dėsniai
kaip individo gyvenime. Čekija turi tiktai vieną istoriją. Kurią nors dieną
jinai vėl baigsis, kaip baigsis Tomo gyvenimas, ir jos jau nebebus galima
pakartoti.“
Nepakelia būties lengvybė melancholiškas
mūsų laikinos būties įprasminimas. Su prancūzišku stiliaus ir formos lengvumu perteikiamas
žmonių, pasmerktų būties sunkybei, likimas. Romaną sulyginčiau su lėtai žemyn
ant akmens besileidžiančia balta plunksna; akmuo sunkus, plunksna jo neslegia,
bet, visgi, ji ten.
Mano rekomendacijos: skaityti verta. Kūrinys pateisina savo legendą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą