Kad ir ką
beprašyčiau – argi tai nebus parašyta anksčiau? Argi dar liko bent viena tamsi
ir nepaliesta sielos kertelė, kurios neužmatė, praleido pro akis, Dostojevskis;
argi Stendhalis nespėjo detaliai aprašyti įvairiausių psichologinių niuansų,
iki tol laikytų nesvarbiomis, detalių? Argi Balzacas nedemaskavo mūsų, o Woolf
neparodė kelio į švyturį?
Štai kodėl aš
negaliu rašyti. Todėl, jog, vos tik prieš mano akis atsiveria švarus Word‘o lapas – taip, pažvelkime teisybei
į akis, niekas romantiškai nebebarškina spausdinimo mašinėle, ar neslapsto savo
ranka prirašytų memuarų po čiužiniais, rašymas dabar tapo visiems prieinamu
užsiėmimu, tereikia kantrybės ir... - taigi, vos tik prieš mano akis atsiveria
švarus Word‘o lapas, negaliu rašyti,
nes visi literatūros istorijos didvyriai sustoja man už nugaros. Vieni – kaip
eruditas Joyceas – nenustoja juoktis iš mano niekam tikusių bandymų, kiti,
pavyzdžiui Virginia, žvelgia per petį su raukšle kaktoje, rodančia, kad ji
susikaupusi, nors, iš tikrųjų, ta įsirėžusi raukšlė skirta net ne man, o jos
knygų puslapių gyventojams, negalintiems palikti jos galvos.
Dabartiniai
tyrėjai mėgsta teigti, jog šiuolaikinė visuomenė, tai save apmąstanti
visuomenė. Ir iš tikrųjų, ką daugiau darysi, jei nemąstysi kas jau padaryta, ko
pasiekta. Nieko daugiau nebelieka. Bent jau ne žodžio kūrėjui. Kartodamas sena
dar kažką gali išspausti, tapti madingu mėgdžiojant. Visi tai ir darome. Net
pati Lady GaGa.
Tačiau čia vėl
atsimušame į sieną: kaip prilygti mėgdžiojamiems pirmtakams? Kas skaitys tai,
ką jau seniai pasakė Tas ir Tas? Ir pasakė nepalyginamai geriau, vien dėl to,
nes pasakė tai Pirmas. Štai dar vienas neatmušamas argumentas, kurio dėka mano Word‘o lapas lieka tuščias.
Kad ir kokių
turėčiau ambicijų, manau, kad taip ir nugyvensiu gyvenimą nieko neparašiusi. Ir
nesvarbu kaip mane bekankintų troškimas ką nors sukurti. Kas nors vieną dieną
ras mano kompiuterio atmintyje šiuos užrašus apie tai, kad turiu pretenzijų vadinti
save rašytoja, bet negaliu parašyti net vieno apgailėtino ir rišlaus teksto. Apie
tai bus prašytas straipsnis „Rašytoja, kuri mirė nieko neparašiusi“,
apmastantis spaudimą, kuris šiais laikais tenka pradedančiajam rašytojui. Tik
tiek.
Taigis. Įdomus
tas gyvenimas, nes, nepaisant to, jog man šitaip mąstant, o už nugaros lūkuriuojant
visiems neprilygstamiems dievaičiams, vis tiek bandau rašyti. Gyvenimas – tai kova.
Ne su tais dievaičiais, o su savimi. Mane rašyti veda troškimas ne aplenkti
kitus kūrėjus, bet įrodyti, jog aš galiu nugalėti savo baimes. Nugalėti tą
save, kuri bijo tuščio lapo, kuri negali popieriaus lape (kad ir skaitmeninio)
sukurti dviejų personažų, galinčių natūraliai ir nuoširdžiais pasišnekėti. Kaip
tik todėl, kol drąsa neišgaravo, skubiai sukuriu savo lape du personažus: Save-gyvenančią
ir Save-esančią.
Dažnai žmogus
nemato skirtumo tarp šių dviejų pusių, bet skirtumas yra didelis. Aš-gyvenanti
yra ta, kurią tu matai, su kuria šnekiesi dienomis, nes aš to noriu, nes ji tokia
yra – ryški, iššaukianti, pastebima, o Aš-esanti – stebėtoja, gyvenanti savo
gyvenimą, jai nerūpi paviršiai, tai ta, su kuria tu negali pasišnekėti, nes ji
slepiasi ir nesirodo; bet ji nori būti demaskuota, todėl kartais gali ją
pajusti - esant.
Šios dvi mano
pusės skirtingos kaip diena ir naktis, bet jas sieja vienas ir tas pats, paprasčių
paprasčiausias, troškimas – jos abi nori būti priimtos. Tik sunku rasti žmonių,
kurie būtų pakankamai drąsūs ir tvirti, jog pažabotų vieną pusę ir ištrauktų
kitą, kad lygiai vienodai mylėtų jas abi. Mane gyvenančią ir mane esančią.
Yra žmonių,
kurių jų gyvenantis ir esantis poliai panašūs. Jiems labiau pasisekė. Jis-gyvenantis
dažniausiai yra nuobodus, o Jis-esantis per daug nereikalauja. O štai man, šiuo
atžvilgiu, kaip galima matyti, visiškai nepasisekė, nes kuo labiau skiriasi
gyventi ir esanti pusė, tuo žmogų sunkiau pažinti. O visi šiais laikais tik to
ir tenori – paprastumo, įminimo. Jie netiki magija, saugosi paslapčių. Saugosi
vilionės, kuri gali per ilgai užlaikyti jų dėmesį. Mėgstamiausias jų užsiėmimas,
greitai bėgti nuo vienos pagundos, prie kitos. Jei esi paprastas ir greitai
įmenamas, prie tavęs sustos, tavimi susidomės, tu tapsi trumpalaikio geismo
objektu ir įkaitu. Galbūt tau net pasiseks tiek, kad jie nuspręs tave
pasilaikyti, nes netrukdai jiems toliau geisti, neverti jų susirūpinti
klausimais, nepasiglemži per daug dėmesio. Jei atvirkščiai, tu sunkiai įmenamas,
teks nusivilti, – kad ir kaip norėtum, niekada netapsi jų mylimuoju. Tavęs
bijos, nelaikys draugu, šalinsis, vos tik supras, kad keli per daug klausimų, į
kuriuos jiems norisi gauti atsakymus. Jiems jų nereikia, bet dar labiau
nereikia, kad tu juos sukeltum. Jie nori judėti pirmyn. Jiems nereikia
problemų.
Štai tokiu būdų
aš lieku visuomenės paribiuose. Ne visada tai buvo, ir ne visada tai buvo dėl
šios priežasties, bet ta priežastis, kol jos nepanaikinsiu, neleis man judėti
pirmyn, kaip norėtų ši visuomenė.
Bet žinot ką
pasakysiu? Nereikia man tos sumautos visuomenės. Aš-gyvenanti per daug
principinga, kad leistų pasiduoti nevisavertiškai mano-esančiai. Geriau visą
gyvenimą praleisti vienai, negu pasiduoti, nulenkti galvą ir leisti, kad tave
pažabotų ir įkainotų, ne pagal tavo vertę.
Geriau gulti
vienai su iliuzijomis, kurios nebuvo išpildytos, negu gulti dviese, kai visos
tavo svajonės pamintos, negrįžtamai sutryptos, ir žinoti, kad tai padarė patys
artimiausi. Kad tai padarei TU, nes pasidavei, ir leidaisi jų pasiglemžiama, jų
pavergiama. Ir visa tai dėl baimės. Dėl klaidinančios vienišumo baimės. Ne kas
kita, o ta baimė priverčia tave pamiršti savo vertę ir bėgti, bėgti tiesiai į
rankas, kurios nėra vertos...
Išmokyk Savo-gyvenantį
ir Savo-esantį nebijoti vienišumo ir laimėsi bet kokią kovą. Laimėsi laisvę.
Žinoma, visa
turi savo kainą. Tu kentėsi. Kentėsi žiūrėdamas į šimtus veidų, kurie atrodo
artimi. Sėdėdami vienas šalia kito, apsikabinę. Besijuokiantis būrys. Atrodo.
Bet tada vėl, pamatysi tiesą. Pamatysi tiesą, pažvelgęs į jų tuščias akis. Tas
žvilgsnis, iššvaistytas nesiliaunančių
ieškojimų, nesiliaunančių geismų – ne tik kūniškų – labirintuose, negali
suteikti laimės niekam. Tik ne tos, už kurią sutiktume mokėti bet kokią kainą.
Mes nebenorime mokėti, nes žinome, kad būsime apgauti. Tik vieni tai supranta,
kiti – ne.
Išmokyk
Savo-gyvenantį ir Savo-esantį atpažinti melą ir apgaulę, nes tada neabejosi
laime, kurią nešiojiesi, kurią gauni. Geriau žinoti tiesą, nei spėlioti, skęsti
nežinioje – tų kvailų ramunėlių jūroje.
Tada galėsi
spjauti į tą apsimetėlių visuomenę – jai nepatinka tikra laimė. Tu nebesijausi
vienišas, nebesijausi nelaimingas. Nebenorėsi parduoti savęs už nevertą kainą. Iš
vis nenorėsi savęs įkainoti. Ir svarbiausia – nenorėsi būti paprastu ir greitai
įmenamu, kokiu jie nori tave matyti. Nesitenkinsi vieta ant lentynos, šalia
kitų geismų objektų.
Nepamink savo
asmenybės, savo laisvės, svajonių, apgaudinėjamas baimės ir apgaulingos laimės,
kuri tėra suvaidinta vienišumo baimės pasekmė. Norėk būti neįmenama paslaptimi.
Norėk, kad prie tavęs grįžtų, kad tu keltum klausimus, norėk žvilgsnio, kuris
nebūtų tuščias ir iššvaistytas. Norėk rankų, kurios būtų vertos...
Nemanyk, kad
dėl kažko turi aukoti svarbiausius dalykus savo gyvenime. Nemanyk, kad turi
aukoti save – tai apgaulė. Jei būtų tikra, niekas nebandytų tavęs pavergti, o
mylėtų be išlygų...
Nepasiduok savo baimėms, kurios trukdo siekti ir svajoti. Štai, ir aš, spjoviau į jas, spjoviau į tai, kas ką mano, ir užpildžiau savo Word'o lapą. Proceso metu ir literatūros dievaičiai išsibėgiojo (darosi vėlu). Tikslas pasiektas, nesvarbu, kad ne toks, kokio daugelis tikėtųsi (kad parašysiu ką nors rišlaus ir suprantamo), svarbu kad toks, kokį aš buvau užsibrėžusi (užpildyti tuščią lapą).
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą