Labai
neskubėdama, ėmiau ir užbaigiau Vilio Normano naują knygą „Masturbacija“, kurią
pavyko nugriebti iš knygyno lentynų vos pasirodžiusią. Vilis – visiems gerai
žinomas žurnalistas ir, šiaip, nykstanti rasė – mąstantis žmogus.
Ką galima
trumpai pasakyti apie knygą? Na, ji tikrai geresnė už visas pirmtakes. Tai knyga,
kokią, įsivaizduoju, parašyti būt negėda ir pačiam Frédéric Beigbeder. Žinoma,
visi akademiniai literatų sluoksniai greičiau ant jos nusi....., nei leistų ją
tyrinėti mokslo darbuose ir vertintų kaip „gerą literatūrą“ (o gal sulauksime
stebuklo?). Bet, pagalvojus, kam šiais, greito vartojimo laikais, dar gali
rūpėti literatūrinė vertė, stilius, nuoseklumas?
Geriau
pažvelkime į knygos turinį ir jos mintis (kas man labiau rūpi). Pagrindinis
šios istorijos (anti)Herojus – politikos doktorantas, žurnalistas, darboholikas,
žodžiu, žmogus, kuris mato ten, kur visi akli – išgalvotoje (sąlygiškai)
Absurdistano valstybėje. Jis ir mato ir mąsto. Daugiausia apie aplinką, kurioje
priverstas tarpti: apie vartotojus, jų kasdienį pirkimą, apie bukumą, apie (ne)meilę, dėl
kurios kaltas vartojimas, apie vienišumą, kuris atsiranda kai visa apima
megalomaniją, apie darbą, kurio nenori dirbti, bet reikia, nes nori pinigų,
padedančių tenkinti vartotojo įgeidžius, padedančių bent trumpam užmiršti tą
užburtą vartojimo, dviveidiškumo ratą, ištrūkti iš jo; ir visos šios problemos, kurias pastebi knygos herojus labiausiai veikia santykius ir dviejų žmonių ryšius, kurie tampa neįgalūs ne tik mylėti, bet ir domėtis, suprasti, palaikyti atvirus žmogiškus kontaktus.
Žinoma, knygos herojus bando gyveni ir normaliai: ieško savo gyvenimo meilės, bet – koks
absurdas – per darbus, ji neturi jam laiko! Tad jis užmušinėja laiką: geria,
rašo, mokosi, išsidirbinėja. Jis yra persisunkusios vartotojiškos visuomenės ir
Černobylio elektrinės sprogimo laikų kūrinys, – nei nuo vieno, nei nuo kito
negalintis pabėgti ir iš šiųdviejų kildinantis savo filosofiją. Herojaus mintys – kratinys sukramtytų idėjų, kurias jau
girdėjome skambančias Nietzsche‘s, Bauman‘o, Baudrillard‘o lūpose, tik pateikiamos
jos daug gyvesne kalba ir žmoniškai sukramtytos.
Laikais kai,
kaip sakė Baudrillard, „išnyksta skirtumas tarp gardumynų krautuvės, aukštos
kokybės bakalėjos ir dailės galerijos, tarp „Playboy“ žurnalo ir palentologijos
traktato“, kai pasaulį valdo Lady GaGa bei „ARTPOP“, kai
žmogus lieka vienišas vartojimo džiunglėse, šis Vilio Normano (anti)romanas,
jausdamas pasaulio pulsą, keistai įkvepia. Nepaisant to, kad herojus kritikuoja
aplinką, kurioje tarpsta ir kuri tarpsta jame, jis nepraranda vilties, bando
kapanotis, bando mylėti neprekiškai. Ir visgi, jau pats žodis bandymas mums
suponuoja, kad herojaus veiksmas – sąmoningas pasirinkimas, todėl jame nebėra
natūralaus džiaugsmo, kuris leistų atitrūkti; nieko, ką galėtumėme pavadinti
poezija ar svajonėmis, nieko, leidžiančio pakilti aukščiau beprasmiškos būties.
Absurdistane, kaip teigia pats herojus, atitrūkti tėra keletas būdų: koksas,
orgazmas, alkoholis – vienintelė problema, kad jų sukeliama būsena, nėra
amžina...
Knyga man
patiko. Ji vartojama, kaip ir visa šiame suknistame pasaulėlyje. Tikiu, kad
daugelis iš Jūsų ją taip pat suvartos. Tik žiūrėkit, kad per daug nepakenktų
virškinimui. O gal mums kaip tik to reikia?
Kaip įprasta, pateikiu trumpą knygos ištrauką:
"Nesvarbu, kad esu Londone - ar esu čia, ar tėvynėje, vis tiek niekur neturiu su kuo pasikalbėti apie kvantinę mechaniką, chemiją, literatūrą, ekonomiką. Nesu sutikęs nė vieno žmogaus, kuris nedirbdamas fiziku domėtųsi fizika arba nebūdamas chemiku - chemija. <...> Aišku, sunkiausia, kad net apie literatūrą pasikalbėti nėra su kuo. KArtą katedroje vedėjas kažką skaitė rusiškame puslapyje, tada paklausė, gal žinau, kas tuo domisi (dabar neprisimenu kuo, be to, vengiu mokytis rusų kalbos). Atsakiau, kad nežianu. Jis nuliūdo neturėdamas su kuo apie tai pasikalbėti.
Prisiminiau knygą "Žmogus miršta vienas", bet juk tai netiesa! Žmogus gyvena vienas. Koks skirtumas, kaip mirti. Religija, noras turėti dievą, kuris supranta ir išklauso - vienatvės simptomas. Mes norim to, nors ai neegzistuoja. Jėzus irgi buvo vienišas. Kaip norėčiau su Juo pasikalbėti. Žmogus, kuris kažką darė iš idėjos. Buvo linksma, buvo intriga."
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą