Štai įveiktas dar vienas amžinosios
klasikos kūrinys, kurio skaitymą vis atidėliodavau, bet atsirado reikalas ir,
taip sakant, niekur jau nedingsi. Hermann‘o Melville‘io „Mobį Diką“ teko suryti
greitai, ne taip kaip norėčiau „tikrame“ gyvenime, bet ką padarysi.
Žymiausiame Melville‘o kūrinyje
sutinkame pakvaišusį Ahabą, „Pekodo“, banginių medžioklės laivo kapitoną,
kadais sužalotą Baltojo Banginio Mobi Diko ir trokštančio šiam atkeršyti, jį
įveikti mirties ir gyvybės kovoje. Surinkęs įgulą laivas palieka Nantateką
trejiems ilgiems banginių medžioklės metams, per kuriuos vyrai matys tik atvirą
jūrą, susidurs tik su keliais laivais ir dėl pelno medžios banginius. Tačiau
taip neatrodo „Pekodo“ kapitonui, kurio pagrindinis šios kelionės tikslas –
atkeršyti banginiui. Savo keršto troškiu jis pasidalina ir su visa įgula,
liepdamas šiai prisiekti ištikimybę medžiojant. Taip ši įvairialypė įgula,
multikurtūrinė Amerika laive, su savais tikėjimais, sava santvarka ir nuosavu
tironu – Ahabu, pradeda savają kelionę.
Pasakojime susilieja žanrų
įvairovė, jis sinkretiškas savo struktūra, Melville‘is jame, laužydamas visas
to meto taisykles, kuria epochėją pilną dokumentinių esė apie banginių
medžioklę, nuotykių pilną romaną, įterpdamas į jį žavėjusio Šekspyro dramos
elementų, o tuo pačiu „Mobis Dikas“ iškyla ir kaip gilus filosofinis kūrinį
pilnas alegorijų bei simbolių iš Biblijos bei kitų šalių mitologijų. Ahbo
personaže ryškūs trijų Biblijinių personažų jungtis – karaliaus Ahabo, Jonos
bei Ijobo. Pirmasis puola Siriją tris kartus, kaip Ahabas Banginį, ir paskutinį
kart žūsta. Antrasis, Jona, atsiskleidžia biblijinio ir romantiškojo personažo
kontrastą: Joana bėga nuo dievo rūstybės, o praryta bangžuvio meldžia
pasigailėjimo, Ahabas priešingai, meta iššūkį aukščiausiai jėgai ir persekioja
banginį, kovoja su blogiu net suvokdamas savo neišvengiamą žūtį. Na, o trečiojo
– Ijobo – ir Ahabo panašumas pasireiškia abejonėmis, dvasiniu susiskaldymu. Kaip
luošas Ijobas abejoja Dievo galybe, teisingumu, taip Ahabas viduje ginčijasi su
gamta ir Dievu. Ahabą galime sulyginti ir su Prometėjumi: jis stipriai
mitologizuojamas suteikiant jam dievybės bruožų pasitelkus ugnies įvaizdžius. Net
pats Ahabas nesidrovi ir save prilygina gamtos jėgoms, vadindamas save
Griausmu.
Ir Ahabas tėra viena, įvairialypės įgulos dalis. Kur dar laukinių, Kvikego, Teštigos, Degu, Pipo, paveiktų civilizacijos portretai, masių žmogaus Stabo linksmybės ir valgomi banginių bifšteksai, jau neminint Starbako dievobaimingumo ir, gaila, negalėjimo pasipriešinti lemčiai, kuri įtraukė jį į savo nagus netikėtai ir negrįžtamai, kaip ir visą kitą laivo įgulą, palikdama tik vieną išsigelbėjusį - pasakotoją Izmaelį. Kad šis, kaip ir biblijos Izmaelis, apskelbtų įvykusią Ahabo, sukilusio prieš Dievą ir žmones, baigties istoriją.
„Mobi Dikas“ tikrai įstringantis,
sudėtingas kūrinys, kurį norint suprasti ir išnagrinėti siūlelis po siūlelio
prireiktų nemaža laiko ir pasišventimo. Jame Melville‘is tikroviškai
atskleidžia to meto socialines problemas (tam nereikia nė vargingų Paryžiaus
Hugo naudotų gatvių): užčiuopiama rasinė nelygybė, neigiama civilizacijos,
kapitalizmo įtaka, materialėjančio pasaulio tuštumas.
Gaila, kad šio kūrinio vertės
nesuvokė to meto visuomenė ir Melville‘is turėjo dienas baigti kaip muitinės
inspektorius ir visų pamirštas rašytojas, kuris, visgi, išsaugojo, kaip daugelis jo sukurtų personažų, dvasios nenugalimumą ir didžiai pripažino: „ O man, nors
ir parašiau šio šimtmečio evangeliją, teks mirti atmatų griovyje“.
Tikrai siūlau paimti knygą į rankas, priverstinai ar ne, bet ji verta perskaitymo.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą