Karčiams neslūgstant, nelieka
jėgų niekam, tik plaukiojimui ežere ir skaitymui hamake. Šiandieną užbaigiu su anglų autoriaus W. Somerset
Maugham romanu Skustuvo ašmenys, kurį
2009-aisiais lietuviškai išleido leidykla Tyto
Alba.
Maugham neklysdami galime laikyti
vienu populiariausių XX amžiaus autorių, o žymiausias jo (autobiografinis)
kūrinys Aistrų našta yra įtrauktas į
ne vieną geriausių XX a. knygų šimtuką. Pats autorius buvo blaivaus proto ir
puikiai suvokė savo vietą ne tik gyvenime bet ir literatūroje, – kaip ne kartą
yra teigęs ji yra pirmoje antrosios klasės eilėje. Jis žinojo, kad didžiausias
jo kaip rašytojo talentas pasakoti istorijas, ir šis suvokimas padėjo jam
užsitikrinti finansinį nepriklausomumą ir tapti vienu brangiausiai apmokamų
tuometinių autorių.
Skustuvo ašmenys pirmą kartą pasirodė 1944-aisiais ir netruko tapti
viena iš populiariausių Maugham knygų. Pasinaudodamas savo pačiu didžiausiu –
pasakotojo – talentu Maugham šiame romane skaitytojus nukelia į XX amžiaus 3
dešimtmetį, pasakodamas mums amerikiečių, kuriuos ambicijos, gyvenimo nesėkmės
bei prasmės paieškos, atveda į senąjį pasaulį ir jo centrą – Paryžių. Maugham
romano ašimis tampa amerikiečiai, tačiau ne tokie amerikiečiai, kokius jie save
mato patys, o, kaip rašo autorius, „amerikiečiai anglo akimis“. Pasakojimą
Maugham pradeda supažindindamas skaitovus su savo pažįstamu snobu Eliotu,
kuriam, atvykusiam iš Amerikos, svarbiausia susikurti tinkamą mitą apie savo
kilmę bei pelnyti svarią padėtį Europos aukštuomenėje. Atsižvelgiant į šiuos
kriterijus, kuriuose Eliotas mato didžiausią gyvenimo prasmę, Eliotas bando
sukurti tinkamą padėti savo dukterėčiai Izabelei, bandydamas įtikinti ją, kad
nėra ko tekėti už jokių ambicijų neturinčio, karo paveikto, buvusio Lakūno
Lario, sumaniusio ieškoti tikrosios gyvenimo prasmės; jau geriau pasirinkti
geriausią jo draugą Gėjų, kuris tvirtai stovi ant kojų ir supranta darbo ir
pinigų svarbą visuomenėje.
Trumpai pasakius, romanas, tai
galerija skirtingų charakterių ir temperamentų žmonių, kurie bando surasti (ir
suprasti) tą tikrąją gyvenimo prasmę. Izabelei ta prasmė, tai finansiškai
stabilus ir tvirta padėtimi bendruomenėje grįstas gyvenimas; Grėjui – pelningas
kasdienis darbas, Eliotui – išskirtinė vieta visuomenėje, o Lariui – parasta
žmogiška ir anonimiška laimė.
Romane rasime ne tik puikių
apmastytų apie gyvenimo prasmę, prioritetus, prigimtį, geismą, moters ir vyro
santykius, religiją ir tikėjimą, bet taip pat pamatysime, kaip pasirinkimai,
daromi nesivadovaujant kitų galva, atneša laimę visiems romano herojams, kurie,
kaip ir daugelis Maugham romanų herojų, turi prototipus realiame gyvenime.
Skustuvo ašmenys ne pirmasis autoriaus darbas, kuriuo teko
pasimėgauti – paauglystės metais atrastą jo romaną Teatras skaičiau bene trejetą kartų. Jau tuomet mane sužavėjo
lengva prancūziška Maupassant pasakojimo maniera parašytas tekstas bei eilutėse
jaučiamas neišgyvendinamas angliškas sąmojis, privertęs įsigyti visas
lietuviškai išleistas jo knygas, kad būčiau tikra, jog užėjus norui negaištant
galėčiau pasinerti į autoriaus tapomus pasaulius.
Skustuvo ašmenys, manau, patiks
visiems, besižavintiems Fitzgerald kūryba, jo Didžiuoju Getsbiu; linksmybių, depresijos, svajonių ir turtų
amžiaus kokteiliu.
Palieku su ištrauka iš knygos:
„ – Atsimenate, kaip Jėzus atsidūrė dykumoje ir ten pasninkavo keturiasdešimt
dienų ir keturiasdešimt naktų? Galiausiai, kai jis labai išalko, pasirodė
velnias ir sako: jei tu Dievo Sūnus, liepk, kad šie akmenys pavirstų duona.
Tačiau Jėzus atsispyrė pagundai. Tada velnias paima jį į šventąjį miestą,
pastato ant šventyklos šelmens ir sako: jei tu Dievo Sūnus, pulk žemyn. Juk
angelams paskirta globoti tave, ir jie nešios tave ant rankų. Tačiau Jėzus ir
vėl atsispyrė. Tada velnias paima jį į labai aukštą kalną, parodo po kojų
plytinčias viso pasaulio karalystes ir jų dydybę ir sako visa tai jam
atiduosiąs, jei dabar parpuolęs jį pagarbins. Tačiau Jėzus atkirto: eik šalin,
šėtone. Jei tikėsime geraširdžiu naivuoliu Matu, tuo istorija ir baigėsi. Bet
iš tiesų buvo kitaip. Velnias, būdamas gudrus, dar kartą atėj pas Jėzų ir sako:
jei sutiksi priimti nešlovę ir gėdą, kankinimus, erškėčių vainiką ir kryžiaus
mirtį, išganysi visą žmonių giminę, nes didesnės meilės niekas nėra regėjęs,
negu gyvybę už draugus atiduoti. Jėzus neatsispyrė. O velnias kvatojosi, net
šonai plyšo, nes puikiai žinojo, kiek blogio žmonės pridarys savo atpirkėjo
vardu.
Izabelė pasipiktinusi pažvelgė į mane.
- Iš kur jūs tai ištraukėte?
- Iš niekur. Ką tik pats sugalvojau.
- Mano manymu, tai silpnaprotiškas piktžodžiavimas.
- Tik norėjau jums priminti, kad savikliova – be galo stipri aistra, su
kuria lyginant ir geidulys, ir alkis yra vieni niekai. Individualybės triumfo
akimirką ji tarsi viesulas gena žmogų į pragaištį. Šiuo atveju tikslas nesvarbu
– jis gali būti ir geras, ir visiškai niekingas. Taip neapsvaigins joks vynas,
nesukrės jokia meilė, nesugundys jokia yda. Aukodamasis žmogus akimirką pasijunta
didesnis už Dieva, nes kaipgi galėtų pasiaukoti Dievas, visagalis ir viską aprėpiantis?
Daugių daugiausia jis gali atiduoti savo vienatinį sūnų <...> Kaip galite
tikėtis paveikti Lario sveiką protą ar pažadinti jo atsargumą, kai jis apimtas
tokios aistros?“
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą