Žinote, dėl
laiko stokos (ir tinginystės) tinklaraštyje labai dažnai neaptariu nė pusės
kūrinių, apie kuriuos norėčiau parašyti, todėl dažniausiai tiesiog atmetu
kūrinius, kurie man nepaliko jokio įspūdžio, ir, atvirkščiai, kalbu apie palikusius.
Neseniai betvarkydama knygų lentynas, užtikau knygą, kurią skaičiau rudenį ir
kuri man patiko, bet dėl kažkokių priežasčių, apie ją neparašiau nė žodžio,
nors knyga to tikrai verta. Taigi iš naujo pervertusi knygą nusprendžiau
ištaisyti šią klaidą ir parašyti apie ją keletą tinkamų žodžių.
Žmogaus kūnas tai jauno italų rašytojo
Paolo Giordano (1982) romanas, pasirodęs
po pasaulinės šlovės sulaukusio jo pirmojo darbo Pirminių skaičių vienatvė, kuris Lietuvos skaitytojų auditorijai
buvo pristatytas dar 2011-aisiais. Vertėtų paminėti, kad pagal šį romaną
sukurtas filmas, debiutavo ir Lietuvoje vykusiame Kino pavasario festivalyje, taigi autoriaus mūsų publikai jau yra
pažystamas.
Pirmasis Giordano
darbas sugebėjo pritraukti mano dėmesį savo melancholijos, liūdesio ir tuštumos
persmelktomis eilutėmis, - tokios sėkmės, kokios susilaukė autorius gali
pavydėti visi kūrėjai, tačiau, nežinau kaip Jūs, bet aš gan įtariai žiūriu į
tokias sėkmes, nes jas peršokti dažnam autoriui būna gan sudėtinga. Tokių
minčių vedina, prisimenu, net neketinau į rankas imti naujojo Giordano darbo,
bet, visgi, ji įkrito į mano skreitą ir negaliu sakyti, kad pasigailėjau.
Atmenant
pirmojo kūrinio istoriją apie du nelaimingus paauglius, išaugusius į žmonės,
kuriems nepavyksta įveikti patirtų traumų, ir jų vienatvę, šįkart nustebino
autoriaus pasirinkta slidi tema – karas Afganistane. Savo išlaikytu ir tikrai
išskirtiniu pasakojimo braižu, autorius pasakoja apie Gulistane vykdančius
misiją karius: viršila Renė, daktaras Egiptas, Čederna, Jietris, Torsu tampa
pagrindinėmis romano figūromis. Pasakodamas jų likimus autorius apsvarsto,
kokios priežastys įtakoja žmonės pasirinkti karą, o ne taiką, kas vyksta
žmogaus, privalančio būti nepalaužiamu, viduje, kai šiam tenka priimti
sprendimus, nulemiančius gyvybę arba mirtį ne tik tau, bet ir visai kuopai.
Visgi
iškiliausia figūra romane turime laikyti žmogaus kūną. Tai jam misijoje tenka
sunkiausias fizinis krūvis, tai jame atsispindi tikrasis karas, kuris žaloja,
traumuoja, keičia ne tik išorę – jis reaguoja ir išduoda mūsų vidines traumas,
kompleksus bei siaubą, kurių atsikratyti kariams, po patirtų išgyvenimų, tampa
neįmanoma.
Kūrinys turėtų
nenuvilti nei masiškai perkamų romanų skaitytojų, nei tų, kas su malonumu neria
į Remarko kūrybos puslapius, ypač tų, kurie žavisi jo romanu Vakarų fronte nieko naujo. Abu romanai
neabejotinai turi daug bendro tematiškai (pasakojamos jaunų vyrų stojusių į
karo gretas istorijos), todėl skeptikams pagrįstai gali atrodyti, kad knyga –
ankstesniosios perkūrinys; tačiau knygos kvėpavimas, autoriaus rašymo stilius, savitas žvilgsnis į karą, šią istorija paverčia autorine ir prisijaukina ne ką prasčiau už patį Remarką,
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą