Prieš keturias dienas kalendorius
mums pradėjo skelbti pavasarį, tačiau man vis dar šalta šalta žiema, nuo kurios
„gripo burtų“ man nepavyko pasprukti. Nors dienos ir ilgėja, o saulė grįžta, tačiau,
kol kas, nejaučiu viso to magijos. Galbūt kalta liga, o gal pasaulis, kuriame
gyvename, kuriam netenkame potraukio žingsnis po žingsnio, kai tenka gyventi
priverstinai tempiamam, besiilginčiam praeities šešėlių...
Kad ir kaip bebūtų, šiandien mano akiratyje – 2011
metais pasirodęs filmas „Elles“. Filmą režisavo ir iš dalies scenarijų parašė man
kol kas nauja pavardė: lenkė Małgorzata Szumowska, o juostos debiutas buvo
paženklintas Toronto kino festivalyje.
Filmą nusprendžiau suvalgyti dėl
dviejų priežasčių. Pirmoji, žinoma, buvo Julliette Binoche, o antroji ne ką
išradingesnė: suviliojo pati istorija.
Ką manote apie prostituciją? Tai
problema?/ gyvenimo būdas?/ profesija?/ įprotis?/ „lengvi pinigai“? Kodėl
merginos tai daro? Kokius turi pasirinkimus daryti kita? Kas verčia likti
būtent šioje sferoje? Filmas, tiksliau žurnalistė Anė, užduos visus šiuos ir
dar daugiau klausimų dviems studentėms prostitutėms, norėdama parašyti
straipsnį apie šią, seniausią pasaulyje, „profesiją“.
Vienos dienos intervale mes
išvysime nei daug nei mažai: moters kasdienybę, susidedančią iš darbo, vaikų
priežiūros, namų kuopimo ir moteriškų minčių, susijusių su rašomu straipsniu.
Ši tema Anę taip įtraukia, kad net ji pati pradeda permąstyti ir suprasti
daugelį dalykų, apie kuriuos anksčiau net nesusimąstydavo. Dviejų prostitučių –
Šarlotės ir Alicijos - papasakotos istorijos skirtingos, bet ir panašios: abi
pasirinko prostituciją dėl pinigų ir darbo valandų, kurios palieka užtektinai
laiko studijoms universitete.
Šarlotė miela, optimistiška
mergina pasakojasi iš šio darbo besistengianti prisiminti tik šviesiąsias
puses. Ji dirba prostitute, norėdama susimokėti už studijas. O Aliciją, lenkę,
į šį kelią atveda būtinybė susirasti stogą virš galvos. Priežastys panašios,
bet požiūriai, mintys, skirtingos kaip karamelė ir kartusis šokoladas.
Bene didžiausią įspūdį man paliko
būtent Alicijos istorija, nes jai gyvenimas nepašykšti situacijų, kurioms
reikia minutės intervalo sprendimo, o juk darbai užsienietėms studentėms per
tiek neatsiranda, todėl ji priversta imtis prostitucijos, kuri nėra iš tų
profesijų apie kurias svajoji žaisdama su lėlėmis ir rašydama rašinius apie
ateities darbą.
Julliett Binoche filme taip pat
atliko sudėtingą darbą, kurdama Anės personažą, kuriam čia netrūksta dinamikos,
neramumo ir net beprotiškumo, perprantant pasaulio, vyrų dvipatiškumą,
psichologiją ir silpnumą.
Filmas neperša jokių nuomonių,
jokio požiūrio į šias merginas, tiesiog stebėtinai ramiai parodo kiekvienos iš
jų rutiną, kuriose jos sutinka vis skirtingus vyrus. Juosta, kad ir kaip keista,
privertė susimąstyti ne apie ką kitą kaip apie feminizmą, kuris spinduliuoja
ne tik iš Anės, pasiekusios aukštumų savoje profesijoje, bet ir iš merginų
vidaus. Iškyla klausimas, kada moteris jaučiasi laisva ir nepriklausoma, o atsakymą
pasirodo turi merginos. Jos sako, jog darydamos „tai“ turi visišką laisvę ir
pasirinkimą daryti tik tai, kas joms patinka, visišką moterišką laisvę, tačiau
ar tai tiesa, ir ar tai gali būti tiesa, palikime apsvarstymui lygiai kaip
paliekame ir kitką: moralės klausimą, vyrų smurto problemą, nihilistinę bei
hedonizmo valdomą būtį.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą