Šiandien supratau, kad kalendorius
pradeda tapti mano priešu. Laikas lekia per daug greitai, o aš kulvirščiais
stengiuosi jį vytis, suspėti kartu su juo, bet nieko iš to neišeina. Negaliu
patikėti, kad prabėgo ilgasis savaitgalis, savaitė, ištisa dienų virtinė, o aš, besivydama laiką, nuo jo atsilikau dar labiau. Įsisukus į tokį būvį net
nebepastebi, nebespėji suskaičiuoti, kelintadienis šiandien. Kadangi šią savaitę
tempai buvo tokie greiti, tai įsibėgėjimo įtakota, dvasiškai jaučiuosi lyg JAU
įžengusi į penktadienį, tačiau fiziškai pas mane VIS DAR antradienis, nes nuo tada mano galva vargiai buvo pasiekusi pagalvę.
Vienintelis geras dalykas, kad jausdamasi
„penktadienyje“ galiu kiek laiko skirti ir sau, nejausdama savigraužos, kad
darau nusikaltimą ir išnaudoju „pagautą“ laiką netinkamai. Taigi, šį kartą, nusprendžiau
kiek jo atsijoti ir dar vienai, lauktai, bet kine taip mano ir neišvystai,
ekranizacijai. Tai dar viena, 2012-aisiais pasirodžiusi, Charles Dickenso romano
„Didieji lūkesčiai“ ekranizacija, kurios režisavimo ėmėsi Mike Newell. Šis
režisierius kino industrijoje tikrai ne naujokas, o jo darbų sąrašas gan
įvairus, dirbta ir su „Persijos Princu“ (2010) ir su „Doniu Brasco“ (1999) ir
su „Ketveriomis laidotuvėmis ir vestuvėmis“ (1994) bei Hariu Poteriu ir t.t.
Kadangi knygą, pagal kurią
sukurtas filmas, sukirtau dar trindama mokyklos suolą, šios ekranizacijos
laukiau lyg galėsiančios mano galvoje prikelti, vaizduotėje susikurtuosius
Dickenso personažus. Žinau, toks, į savus išgyvenimus orientuotas, nusiteikimas
ne per geriausias pradedant žiūrėti filmą, tačiau taip jau buvo.
Nežinau kodėl, bet net ir su
netinkamu nusiteikimu pradėtas žiūrėti kūrinys manęs visiškai nesuerzino.
Kažkaip mistiškai visa aplinka ir veikėjai, atitiko mano vaizduotėje išlikusį
perskaitytos knygos vaizdą. Veikėjai, kurie man pasirodė tokie stiprūs, gyvi ir
realūs skaitant romaną, ekranizacijoje buvo tokie patys.
Kas neskaitėte knygos, reikėtų
trumpai apžvelgti istoriją, su kuria susidursime. Ta istorija bus apie našlaitį
Pipą, kuris dar vaikystėje padeda iš kalėjimo pabėgusiam katorgininkui. Šis
nepamiršta vaiko parodytos ištikimybės ir, prabėgus keletui metų Pipas gauna pranešimą,
kad jis kviečiamas vykti į Londoną tapti džentelmenu, jį remiant paslaptingam
globėjui, kurio pavardė negali būti atskleista. Pipas išvyksta, pradeda
džentelmeno gyvenimą, bet šis nėra toks, kokio būtų galima tikėtis,
atsiskleidžia tokio gyvenimo beprasmiškumas ir tuštumas.
Žinoma, kokia būtų istorija, jei į ją
neįsipintų ir meilė. Pipas taip pat ją patiria, deja, skiria ją netinkamai
moteriai, kurią sutinka dar vaikystėje, tarnaudamas pas gan pakvaišusią, dėl
jaunystėje patirtos psichologinės traumos, moterį. Jis įsimyli mergaitę, kuri
jau nuo mažumės savo globėjos yra mokoma nekęsti vyrų.
„Didieji lūkesčiai“ man patinka
dėl savo iškeliamų problemų. Viena iš tokių, tai ar verta gėdytis savo šaknų,
pradedant naują gyvenimą ir siekiant daugiau; ar teisinga atstumti sau artimus
žmonės vien dėl to, kad šie neatitinka to statuso į kurį yra taip netikėtai
įžengiama. Būtent tai įžvelgsime Pipo ir jo „dėdės“ Džo santykiuose, kurie
ilgainiui taps komplikuoti, atstumiant pastarąjį. Ši problema kaip viena
svarbiausių pasirodo ir naujausioje filmo ekranizacijoje. Taip pat šioje
paryškinamas būtent aristokratiško, filisteriškojo gyvenimo tuštumas. Apie tai
byloja ne tik aplinka ir šių „džentelmenų“ elgesys, bet ir Pipo mylimoji,
dažnai kartodama, kad ji neturi širdies, kitaip tariant, yra tuščia. Tiesa, Estelos personažas nėra vien tik blogas ar netinkamas, apie ją galime kalbėti ir ją suvokti kaip stiprią asmenybę, kuri net ir jausdama, kad jos elgesys klaidingas, neišsižada savo šaknų, jai įskiepytų principų, kur palūžta Pipas, atstumdamas savo augintoją. Kūrinyje tarsi
supriešinami du pradai: natūralusis, neišprusęs gamtiškasis bei kultūra
prisidengęs, arogantiškasis ir išprusęs. Pirmasis čia pateikiamas kaip idealas,
kaip išsaugantis žmogiškumą, širdį, nuoširdumą, aukštuosius jausmus, net ir
gyvenant priešingoje tam, skurdžioje, aplinkoje, o antrasis tarsi kritikuojamas už tai, kad,
net ir viską turėdamas, skęsdamas prabangoje, jis neišsaugo humaniškumo ir
visai neteisingai skirsto žmones pagal tai ką jie įgyja, o ne pagal tai ką turi.
Naujojoje ekranizacijoje Pipo
vaidmens apsiėmė jau iš „Karo žirgo“ mums gerai pažįstamas Jeremy Irvin, jo mylimosios
Estelos vaidmenį sukūrė man kol kas tik iš „epizodų“ pažįstama Holliday
Grainger. Pereinant prie vyresniosios filmo kartos pasipila aukso monetos. Čia
rasime ir Ralph Fiennes, paslaptingojo globėjo ir kalinio vaidmenyje; Helena
Bonham Carter, kuri vėl sukurs, sau jau įprastą pastaraisiais metais, pasaulio
nesuprastosios, raganiškų bruožų, savotiškos „pamišėlės“ vaidmenį. Labai
įtikinamą vaidmenį sukuria Jason Flemyng vaidinatis Džo, o jau kultiniu galimas
laikyti Robbie Coltrane įkūnija advokatą Jagersą.
Siūlyčiau nepraleisti šios
ekranizacijos ir ją pamatyti visiems, besidomintiems tokio tipo kūriniais, taip pat tiems, kurie skaitė
knygą ir tiems, kurie jos neskaitė. Pirmieji, neturėtų likti nuvilti, kadangi, tai tikrai stipri ir gerai "sukalta" ekranizacija, o
antrieji galės susipažinti su gan tiksliai atkurtu romanu. Žinoma, kas matėte
ankstesniąsias ekranizacijas nieko naujo nepamatysite ir šioje. Tik galbūt
reikšminga tai, jog šioji, kaip ir kitos šiuo metu kaip iš kibiro vanduo
pasipylusios ekranizacijos, įveda Dickenso kūrinį į XXI amžiaus būtį ir įveda to vertai.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą