Kartais būna taip, kad žmogus
gali spyriotis kiek tik nori, o gyvenimas vis tiek priverčia padaryti viena ar
kita. Būtent taip man atsitiko su V. Hugo kūriniu „Paryžiaus katedra“.
Spyriojausi ir neskaičiau jo mokykliniais metais, spyriojausi ir neėmiau jo į
rankas ir kaip laisvalaikio skaitinių, kol, galiausiai, universiteto dėka buvau
priversta.
Kokie įspūdžiai perskaičius?
Keisti. Susiskaldę. Nepateisinti. Hugo kūryba man jau pažystama, „Vargdienius“
ir „Žmogų, kuris juokėsi“, tiesiog dievinu, bet, deja, negaliu to pasakyti apie
„Paryžiaus katedrą“.
Neišsigąskite, viskas su ta knyga
gerai, gražus turinys, gražūs sentimentai nuolat kintančiam Paryžiui, gražūs
veikėjai, bet tai nebuvo mano skaitinys. Pritrūko to, ką jau pažinau Hugo:
negailestingo pataikymo į visuomenės skaudulius, tokio, koks atsiranda tik
vėlyvesniojoje kūryboje. Šiame kūrinyje Hugo dar jaunas, dar neatėjęs iki
savęs, bet jau pakeliui.
Suprantu už ką šis kūrinys
garbstomas: XV amžiaus Paryžius jame tikrai įspūdingas, o dar įspūdingesni
žmonės, kuriuos jame sutinkame, nuo paprasčiausių valkatų, beteisių čigonų,
svajingų filosofų, švenčiančių studentų, atstumtojo kupriaus iki šventųjų
dvasininkų, karaliaus pavaldinių ir pačio Liudviko XI. Visa tai Hugo sugeba
sutalpinti gan mažoje knygutėje (bent palyginus su prieš tai mano
perskaitytomis). Hugo prozos kūrinių stiprioji lytis ta, kad jis geba tokias
skirtingas istorijas, tokius skirtingus veikėjus sulydyti į krūvą kaip niekas
kitas. Netikėti istorijos vingiai tiesiog pakeri. Ir iki skausmo, atrodo,
žinoma istorija čia atsiveria kaip jau pažįstamas, bet dar iki galo neištirtas
pasaulis.
Kaži ar verta aprašinėti
veikėjus, su kuriais susiduriame kūrinyje? Visi juos pažįsta iš filmų, miuziklų,
dainų ir kt., kas tik neprikurta šia nemirštančia Hugo tematika. Galiu
pasakyti, kad labiausiai knygoje mane sužavėjo tikrai ne Esmeralda, kaip
skelbia knygos nugarėlė. Kaip norit taip, negaliu pateisinti tokio moters
naivumo, kuris leidžia šitaip pamesti galvą dėl tuščiagalvio Febo.
Romane mane kaip tik sužavėjo
Klodas Frolo ir Atsiskyrėlė. Šie išprotėję veikėjai buvo įdomūs,
magnetizuojantys, bauginantys. Klodo „meilė“ Esmeraldai, kuri pražudo ją, pražudo
jo dvasią ir jį patį, tarsi atspindi asketiškųjų viduramžių, kurie pasidavė
atriedančio renesanso įtakai. Skaitydama apie Atsiskyrėlė tikrai jaučiau
motinos neviltį, link išprotėjimo nuvedantį skausmą, netekus dukters ir
gyvulišką motinišką kovingumą, už jos gyvybę, vėl susitikus. Kvazimodo
personažas taip pat buvo šio to vertas, ypač kai baigė kaip šuo sekioti savo
globėją Frolo ir už Esmeraldos mirtį išstūmė šį iš Katedros aukštumų (pakvimpa
renesanso laisve?).
Negaliu sakyti, kad knyga man
nepatiko. Bet joje nebuvo To, kas mane patrauktų į ją visu kuo. Telieka svarstyti,
kad, galbūt, viskas būtų kitaip, jei vėlyvasis Hugo man nebūtų sugadinęs
jaunesniojo vaizdo.
P.S. kad Esmeraldos ir trijų jos vyrų istorija tikrai nemirtinga ir populiari įrodo net ir lietuviai, pateikę šios interpretaciją gerai žinomos dainos pavidalu.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą