„Prašau tik būti laisvu. Drugeliai yra laisvi.
Žmonija neatims iš manęs to, ką gamta suteikė drugeliams...“ Šįvakar Šiaulių
dramos teatre skraidė drugeliai, atvežti Juozo Miltinio teatro, o frazė iš
Dikenso romano tapo spektaklio „Laisvi drugeliai“ devizu.
Laisvi drugeliai“ pasaulio scenai
buvo pristatyti 1969-aisiais Brodvėjuje. Spektaklis iš karto rado kelią į
žiūrovų širdis – Brodvėjuje jis praleido tris sezonus ir buvo parodytas 1100
kartų. Jo autorius, niujorkietis Leonardas Geršas – žinomas dramaturgas bei
scenaristas. Žymiausiu Geršo darbu yra laikomas jo spektaklis „Funny Face“,
kuris autoriui pelnė Amerikos rašytojų Gildijos apdovanojimą, o ekranizuotame
Holivudo miuzikle, sutiko vaidinti visų laikų kino žvaigždė – Audrey Hepburn.
„Laisvi drugeliai“ taip pat yra
susilaukęs ekranizacijos; 1972-aisiais pasirodžiusiame kino filme pagrindinius
vaidmenis sukūrė Goldie Hawn ir Edward Albert. Geršo pjesė
remiasi tikra aklo teisininko Haroldo Krentso gyvenimo „komedija“. Draugystė su
laisvų pažiūrų kaimyne, svajonė tapti profesionaliu dainininku bei visa
komplikuojantys santykiai su kontroliuoti ir prižiūrėti mėgstančia motina,
sudaro jaunuolio kasdienybę.
Ne veltui, jaunystės metai
įvardijami, kaip maištų bei karo su aplinkiniu pasauliu metais; tačiau jie yra
ir karas su savimi pačiu, saviais šešėliais, – manau, tai puikia atsiskleidžia spektaklio metu.
Lietuvių publikai šį spektaklį
dar 2012-aisiais pristatė režisierius Dainius Kazlausakas, nepabijojęs
pagrindiniam Donaldo Beikerio vaidmeniui pasikviesti naująjį Tadą Blindą – Mantą
Jankavičių. Prisipažinsiu, į šį spektaklį ėjau, ne tik geros istorijos
pamatyti, bet ir smalsumo vedama: kaip pavyks sukurti vaidmenį neprofesionaliam
aktoriui? Turiu pasakyti, kad žodis „neprofesionaliam“ čia nelabai tinka –
Manto vaidyba labai įtikinama; spektaklio kulminacijoje net šiurpuliukai
bėgiojo. O Inga Jarkova, įkūnijusi Donio kaimynę, buvo tikras basos laisvės,
nesivaržymo ir gėlių vaikų simbolis, kurios naivi gyvenimo filosofija privertė
ne kartą nusišypsoti – žavėjo šios aktorės organiška ir natūrali vaidyba. Motinos,
kuriai, kaip sako pats Donis, labai patinka vadovauti ir ruoštis isterijos
priepuoliams, vaidmuo atiteko Astai Preidytei; nors, mano akimis, motina
pjesėje pavaizduota labai jau tipiškai ir, žinoma, iš jaunimo žiūros taško
(atseit, tu kvaila, nes ne mano „eros“), todėl kaži, ar visas aktorės
meistriškumas galėjo atsiskleisti šiame vaidmenyje...
Labai labai norisi pagirti visus
scenografus, tiek apšvietėjus, tiek butaforininkus ir dekoratorius – tai jų
dėka Donio butas atrodo taip įspūdingai. Ir žinoma nereikia pamiršti muzikantų
ir paties Manto, kurie spektaklį praturtino gyva muzika.
Laisvi drugeliai“, tai spektaklis
apie meilę, jaunų žmonių kelią į brandą ir nugalėjimą tų šešėlių, kurie mums
trukdo pasiekti tikrąją laisvę. Tai į populiariosios kultūros rūbą įvilktas
nenuobodus, prisodrintas lengvo humoro ir vizualiai stiprus spektaklis, į kurį,
patarčiau nueiti atviriems ir spalvingiems žmoniems; tiems, kurie neprieš
atitrūkti nuo lietingų ir apniukusių lietuviškų orų, kiek paišdykauti ir
pasijuokti su pjesės herojais ir truputėlį dėl jų (ir su jais) paliūdėti...
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą