Štai ir
sutikti 2015-ieji. Nežinau kaip Jūs, bet aš visada juos mėgstu sutikti ramiai,
su knyga rankoje. Juk sakoma, kad kaip naujus sutiksi...
Taigi,
senuosius palydėjau ir naujus sutinku vartydama naujausią Jaroslavo Melniko darbą
Anoreksija (Alma littera, 2014).
Jaroslavas Melnikas
be abejonės man yra tas kūrėjas, kurio darbų su nekantrumu laukiu ir suryju.
Tai kūrėjas, kuris turi ką pasakyti skaitytojui. Ne šiaip ką papezėti apie šį bei tą pakišant seniai
girdėtas ir jau išmoktas tiesas, bet tikrai pasakyti, priverčiant skaitantį pamąstyti.
Melniko metaforinis žodis yra aktualus. Aktualus ne kokiai nors kultūrai,
bendruomenei, ne tam tikro statuso žmoniems, bet aktualus visai žmonijai,
kadangi jis kalba mūsų sielai, mūsų moralei ir humaniškumui. Štai kodėl jo,
mano taip numylėta ir per metus nutrinta, Maša,
arba postfašizmas pretenduoja ir nusipelno būti išrinkta (laikau špygas)
Metų knyga.
Ir nors prabėgus metams vis dar
turiu ką pasakyti apie Mašą, šiandien mano akiratyje 22 apsakymų rinkinys.
Kaip teigia pats autorius, tai jo
pirmasis trumpų apsakymų rinkinys, kuriame sudėti tiek „real“, tiek „sureal“
tematikos kūriniai. Pažymint tai, rastas ir įdomus leidybinis sprendimas,
knygai parenkant akį patraukiantį įrišimą bei maketą; „real“ apsakymai nuo „sureal“
atskirti popieriaus spalva: „real“ – balti, o „sureal“ – pilki. Tačiau pati tik
labai sąlygiškai ir atsargiai knygą skirstyčiau pagal šiuos puslapius. Tiek „real“,
tiek „sureal“ kūriniuose abu šie pradai yra keistai persipynę, todėl
perskirimas lyg ir nebuvo būtinas, bet, žinantį konservatyvumą linkusį
lietuvišką protą, pageidautinas. Man tie patys „realistiški“ apsakymai, dėl
savo siužeto ir pasirinkto pasakojimo rakurso labiau priartėjo prie siurrealistinės
tikrovės, negu tikros realybės.
Rinkinio apsakymai labai paprasti:
po ilgo nesimatymo susitikusios seserys neberanda bendrumo ir susipykusios
išsiskiria; tėvas bando įveikti nepasitenkinimą dukros vaikinu; „kaulų maišas“
randa ją suprantantį vyrą; sutuoktinis, vieną rytą ne iš šio, nei iš to, ėmęs
verkti ir nebegalintis sustoti ir t.t...
Tačiau, kad ir kokie skirtingi
apsakymai bebūtų, juose visuose pastebimai tarp eilučių keliamas laisvės
klausimas. Kiek pasirinkimų ir elgsenos laisvė mums yra žalinga, o kiek reikia
ją išnaudoti? Tai aktualus šiais laikais klausimas, ypač žinant, kad kiekvienas
žinome savo teises, bet spjauname į pareigas. Laisvė, už kurią taip kovojo žmonija,
jau ėmė jai per brangiai atsieiti.
Kitas Jaroslavo Melniko rinkinyje
dėmesį atkreipęs pradas – moteris. Tai į jos psichologijos gelmes autorius
sugeba meistriškai prasiskverbti ir pavaizduoti jos kančios ir išgyvenimų
alchemiją. Vyrų personažai ir jų veikimo principai prozoje yra gan aiškūs, bet
vaizduojant moterį dažnai jaučiama (išlaikoma) paslaptis; ji artimesnė gamtos,
o ne kultūriniam pradui. Sąmoningai tai daroma, ar ne, tačiau autoriaus
pasirinkimas mane žavi, ypač jei atsižvelgsime į milijonus istorinių,
mitologinių ir kultūrinių kontekstų, kuriuose moteris buvo siejama su dievybėmis
ir kitais pasauliais – Melniko kūryba taip pat saugo tų mitų atgarsius.
Apskritai, negalėčiau tarti nė
vieno blogo žodžio apie Anoreksiją,
kadangi kiekvieną detalė čia ypatingai taikli ir jaučiama – parinkta gerai apmąsčius.
Net pats pavadinimas, cituojant autorių, nebuvo atsitiktinis: „Pavadinimas „Anoreksija“ man patiko dėl to, kad jis
daugiareikšmis. Tai ir išsekimas, nes mano herojai neretai patiria dramatiškus
momentus, ir nuoroda į tai, kad jie yra už taip vadinamos „normos“ ribų. Bet
tuo pačiu – tai ir „angeliškumas“, atitrūkimas nuo šios realybės. Juk žinome,
kad tie žmonės, kurie serga tikrąja anoreksija, nori būti panašūs į angelus.
Tai yra tapti bekūniai. Tai idealo siekimas. Deja, Žemėje neįgyvendinamas“.
Anoreksija – kūrinys, žavintis poetiško teksto ir siužetų derme;
juo verta mėgautis lėtai, skaitant taupiai ir apmąstant kiekvieną situaciją, pro
kurią savo herojus, link kažko kito,
praveda Jaroslavas Melnikas.
Palieku
su ištrauka iš rinkinio:
„Kurį laiką Minajeva stovėjo iki kaklo
pelkėje, dairėsi aplinkui. Kad ir kaip keista, jai vėl pasidarė gera. Ji tarsi
akimirką užstrigo tarp dviejų pasaulių – šito ir ano. Tai buvo taškas, kur ji
nepriklausė nė vienam iš jų. Neįtikėtinos laisvės akimirka. Pasidarė aišku, kad
iškeliauti, kaip ji tikėjosi, į kitą pasaulį jai nėra lemta. Trauka tam
nežinomam pasauliui greitai blėso. Bet ir šis pasaulis, kuriame ji gyveno,
kuriame dar kvėpavo, irgi buvo toli – nuo jo skyrė štai šita pelkė. Dėl to ji
stovėjo visu kūnu jausdama ją apsikabinusią, raminančią, nesuvokiamos energijos
pripildančią buizą. Nenorėjo jos palikti. Norėjo joje likti amžinai. Užstrigusi
tarp gyvybės ir mirties. Vieną akimirką Minajeva patyrė pačią tikriausią
palaimą – virš galvos skraidė laumžirgiai, dūzgė kažkokie vabzdžiai, girdėjosi
paukščių giesmės. Ji nė nepajuto, kaip užmigo.
Miegojo stovėdama, laikoma sunkių
primirkusių durpių. Neįtikėtinas reginys – nuoga moteris pelkėje užmerktomis
akimis, paviršiuje kyšo tik galva su aplinkui išdrikusiais plaukais. Mieganti. Tik
niekas šio reginio nematė, – nebent tik ta būtybė, kuri sukūrė tą moterį, tą
pelkę, tą stebuklingą ir nesuprantamą pasaulį.“
Išties puiki knyga! Neseniai pradėjau domėtis anoreksijos sutrikimais, tad ši knyga buvo puikus kompromisas tarp poilsio ir naujų žinių siekimo! Neseniai radau panašų straipsnį: http://www.pasveik.lt/naujausi-medicinos-straipsniai/anoreksija-kodel-as-nevalgau/33228
AtsakytiPanaikintiRekomenduoju paskaityti, sužinosite šiek tiek daugiau.