Prieš keletą savaičių baigiau skaityti
knygą, trumpam pažadinusią mane iš letargo, kuriam pastaruoju metu esu linkusi
atsiduoti, tad pamaniau, jog verta keliomis mintimis ir pasidalinti, o ne tik
pasilikti sau.
Knyga, kuri susisėmė visą mano dėmesį,
buvo E. Jelinek antipornografinis romanas Geidulys (Tyto Alba, 1998). Tai austrų
rašytojos, 2004-aisiais apdovanotos Nobelio
premija, darbas, pirmą kartą pasirodęs Vokietijoje 1989-aisiais.
Knyga pasakoja istoriją apie šeimą,
kurią sudaro popieriaus fabriko direktorius Hermanas, jo žmona (namų šeimininkė
Gertė) ir jų vaikas. Kai alpių kaimelyje, kuriame jie įsikūrę, ima siausti AIDS
virus, vyras, iki tol savo seksualinius įgeidžius laisvai tenkinęs su bet kuria
moterimi, grįžta pas savo žmoną. Kiekvieną dieną Gertė yra priversta kęsti jo
primestą gašlumą ir tenkinti jo įnorius. Visą dieną dirbęs fabrike, vyras
grįžta namo su vienintele mintimi: pasimėgauti moterimi, kuriai suteikia teisę
ir privilegiją naudotis jo uždirbtais pinigais ir turtu. Jis jaučiasi turįs
teisę elgtis kaip nori ir nevaržyti savęs, nes yra užtikrintas, kad suteikia
moteriai viską, kad ji būtų patenkinta:
„Jis
užsako savo žmonai žavingus apatinius iš katalogo, kad jos kūnas galėtų
tvarkingai jam tarnauti. Išrenka pačius pasiučiausius, kad žiūrinėdama modelių
nuotraukas jaustųsi nė kiek ne prastesnė“ <...> Pragyvenimui užsidirbti
jai nereikia, išlaiko vyras“.
Suteikęs
savo moteriai „viską“ jis nesivaržo pasiimti grąžos:
„Jis
nori (šeimos ratelį, prie keturių akių) įsisprausti į savo žmoną taip, kad
pajustų savo ribas <...> Jis reikalauja, kad jo valdoma ir jį
regeneruojanti žmona po namų stogu lauktų jo nuoga, kai savo kojomis sukoręs
dvidešimt kilometrų pareina iš darbo.
Dar daugiau, moteris tampa gyvuliu,
kuriam vyras gali įsakyti bet ką:
„Neseniai
jis Gertei, savo žmonai, uždraudė net praustis, jam vienam, girdi, priklausąs
ir jos kvapas <...> Šita moteris tarsi šleifą privalo iš paskos vilkti
savo prakaito, šlapimo ir išmatų tvaiką, o jis, reikalui esant, tikrina, ar šis
upelis ganėtinai sravus jo lovoje.“
Žinoma, kad tokia situacija moters negali
tenkinti, o motinos pareigos jai tampa nebepakeliamos, savo sūnuje įžvelgiant
tą vyrą, kuriuo jis taps: gašlų išnaudotoją, pinigų vergą, kuriam moteris
reikalinga tik kaip geismo objektas ir reprezentacinė jo pergalių priemonė; tad
Gertė pradeda stipriai gerti, dėl savo nuotykių pakliūva į žandarmeriją bei
susiranda meilužį – jauną studentą Michaelį.
Iš vieno vyro glėbio, Gertė bėga
į kito glėbį, tikėdamasis rasti išsigelbėjimą, užuovėją, tačiau autorės tapomas
Michaelis yra tik dar vienas vyras, kuriam terūpi patenkinti savo geidulius:
„Su juo ji nori palikti šį pasaulį
<...> Ji nori dar kartą pradėti viską iš naujo, lengvai dengiama
veržliojo Michaelio. Užtat mes vadinkime dalykus tikraisiais jų vardais: šitas
Michaelis negali leisti moteriai užgimti, priešingai, tam kliudo laikas, kuris
jau praslinko nuo jos gimimo!”
Moteris Michaeliui nė kiek nerūpi, atvirkščiai,
jis net juokiasi iš neįveikiamos Gertės aistros jam, įtraukdamas ją, į ketvirtą
dešimtį įkopusią moterį, į jaunimo orgijas.
Kaip jau minėjau anksčiau, nors ir
bando, tačiau neranda išsigelbėjimo Gertė ir motinystėje. Jos ir vaiko ryšys
komplikuotas, kadangi vaikas yra berniukas, – Gertė įžvelgia, kad kažkada jis
taps tokiu pat vyru, kaip jo tėvas, kad ji neturi jokios įtakos ir negali nieko
pakeisti; nusivylusi Gertė mintyse šaukia:
„Sūnus
priklauso jam!”
Kartas nuo karto akcentuojama, kad vaikas kaip
ir tėvas užaugęs grieš smuiku, imsis valdymo, įsakinės kitiems; ir visai
nesvarbu, kad “jis visas jos pasaulis”.
Nebeapsikęsdama
savo būties, kurioje ji turi paklusti, Gretė nusprendžia vaiką nužudyti, taip
pirmą kartą knygoje parodoma, jog ji, moteris, taip pat gali priimti sprendimą,
savo pačios, o ne kieno nors primestą. Gertė šiuo žingsniu tarsi išgelbėja visus
nuo patriarchalinės, kapitalistinės, ateities:
“Priešingai visų lūkesčiams, nutiko taip, kad
kaip tik jauniausias šeimos narys pirmasis išvys kvailą amžinybės veidą, ten,
anapus visų pinigų, kurie, jei tik niekas neužmauna antsnukio nekliudomi skrieja
aplink žemę, kad būtų galima apsipirkti.”
Savęs iš
šito vyrų ir jų geidulių valdomo pasaulio Gertė nebegali išgelbėti, tačiau paskandindama
vaiką ji tarsi gelbėja ne tik jį, bet ir ateities visuomenę, moterų visuomenę,
darbininkų visuomenę, engiamuosius, nuo engiančiojo, kuris būtų išaugęs iš jos
sūnaus; šiuo žingsniu maištaujama prieš patriarchatą ir bet kokią išnaudojimo
formą, savo valios kitiems primetimą.
Geidulys, tai gili knygą, kurioje autorė metonimiškai naudodamasi vienos šeimos
paveikslu, nutapo taiklų visos mūsų visuomenės veidą: iš vienos pusės
hedonistinės, nevaldančios savo geidulių, o iš kitos – siekiančios primesti
savo valią Kitam, nesvarbu, ar tai būtų moteris, ar paprastas popieriaus
fabriko darbininkas ir jo vaikai.
Žemai
lenkiu galvą šiam kūriniui, ne tik kaip puikiai atskleidžiančiam socialines
problemas, bet ir kaip meno kūriniui, praturtinančiam literatūrą. Nors kritikai
ir ginčijasi ar E. Jelinek proza yra kas daugiau, nei šlykšti pornografija, aš
net nesusimasčiau, į kurią pusę stoti. Ši proza nėra pornografija (nors
skaitomas tekstas mūsų bobutes be abejonės priverstų susigriebti už širdies ir
žegnotis), tiesiog autorė puikia naudoja mums pažįstamas priemones, pasakodama
apie visai ką kitą – problemas, kurių mes kartais nei pastebime, nei norime
suprasti.
Geidulį siūlau perskaityti visiems, kuriems aktuali kapitalizmo ir feminizmo
kritika, meilė skoningai literatūrai bei stilingam ir muzikaliam metaforiniam
žodžiui. Tai puiki knyga, verta būti įtraukta į gyvenimo skaitinių sąrašą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą